e-zin popularizující vědu a techniku

HyperloopTT představuje návrh expresní nákladní dopravy

HyperloopTT Express Freight zajistí rychlé nakládání a vykládání, integraci s infrastrukturou, maximalizaci objemu nákladu a nabízí flexibilní konfigurace. Animované video ukazuje, jak bude HyperloopTT Express Freight fungovat. Systém byl navržen ve spolupráci s tangerine, přední světovou firmou pro inovační design. Posuvné dveře a systém posouvání zásilek Collins Rollerball umožňuje současné nakládání a vykládání. Systém se dá jednoduše včlenit do osobních hyperloop systémů a bude revolucí v nákladní dopravě svou rychlostí, účinností a udržitelností. Ekonomika Hyperloop Express Freight je vysoce konkurenceschopná, což ověřila studie proveditelnosti. V květnu společnost HyperloopTT obdržela 800 milionů eur v rámci výběrového řízení EU na vybudování první komerční hyperloop linky v Itálii.

Fyziklání 2024

Všem nadšencům do fyziky přinášíme skvělou zprávu, blíží se totiž již 18. ročník soutěže Fyziklání. Pokud Vás zajímá fungování světa, baví Vás řešit zajímavé fyzikální úlohy či práce v týmu, je tato akce pro Vás jako stvořená. 

Oceánský motor

Při pohledu z vesmíru je jasné, že žijeme na modré planetě. Přes svou extrémní slanost, nepředvídatelnou povahu a bezprecedentní vliv na naše počasí je obrovská vodní plocha oceánů životně důležitá pro veškerý život na Zemi. Helen Czerski, britská oceánografka a popularizátorka, strávila svou kariéru studiem oceánu. Ve své nové knize „The Blue Machine: How the Ocean Works“ (W. W. Norton & Company, 2023) zkoumá, jak obrovská masa vody, která obklopuje naši planetu, vytvořila svět, ve kterém dnes žijeme, proč jsou některá místa bohatá na život, zatímco jiná ne, jak se civilizace formovaly kolem oceánských proudů a proč Sluncem ozařovaný oceán funguje jako baterie, která napájí meteorologické systémy Země. V rozhovoru vedeném šéfredaktorem Live Science Alexandrem McNamarou mluví o tom, co pohání tento oceánský motor, přirovnává jej k luxusnímu koktejlu a vysvětluje, co dalšího oceány čeká.

Facebook je nejinvazivnější aplikací pro chytré telefony

Výzkum společnosti TRG Datacenters odhalil, že služby Meta (jako je Facebook a Instagram) získávají přístup k nejvyššímu množství osobních údajů uživatelů. V digitálním věku jsou osobní online data stále méně bezpečná. Podle Statisty došlo v roce 2022 k 6,1 milionu porušení osobních údajů, přičemž více než 700 milionů soukromých souborů od jednotlivců a podniků uniklo online. 

Největší raketový motor založený na jaderné fúzi

Britská letecká společnost Pulsar Fusion začala konstruovat největší praktický raketový motor pro jadernou fúzi, jaký byl kdy vyroben. Osmimetrová fúzní komora se montuje v Bletchley v Anglii. Po zažehnutí motoru, které se plánuje na rok 2027, se dočasně stane nejžhavějším místem ve sluneční soustavě - výfukové plyny by měly dosáhnout rychlosti větší než 800 000 km/h. S takovouto rychlostí by raketa mohla dosáhnout Marsu za 30 dní.

... 1 « 4 5 6 7 8 9 10 » 586 ...

Soutěž / Březen

V lednu a únoru 2024 byl nejúspěšnějším s odpovědí  na soutěžní otázku  Marek Kurfiřt z Českých Budějovic. Napsal: "Jedná se o Kakraparskou jadernou elektrárnu v Indii.
Kritičnost jaderného reaktoru je vlastnost reaktoru udržet štěpnou řetězovou reakci bez vnějšího neutronového zdroje. Na začátku každé kampaně je do reaktoru vloženo více jaderného paliva, než je potřeba k udržení štěpné reakce. Tomuto přebytku se říká zásoba reaktivity a je provozně nezbytná, protože palivo v reaktoru postupně vyhořívá a klesá jeho reaktivita (tj. odchylka od kritického stavu jaderného reaktoru) = efekt který způsobuje postupný útlum štěpné reakce.

Gratulujeme a posíláme dárek a vouchery na Veletrh Ampér. 

V březnu a dubnu můžete soutěžit dál! 

Otázka zní: Co to je sluneční cyklus a v jaké fázi nyní jsme? 

-red-


Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Opište prosím text z obrázku

Video

Jak funguje PCR test na coronavirus

Krásně a jednoduše vysvětleno se srozumitelnými animacemi. V angličtině.

Zdroj: www.Youtube.com

Anketa Třípólu

O čem byste si chtěli přečíst v některém z příštích PDF čísel?

Provoz portálu v letech 2014-2022
podpořila Nadace ČEZ

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

close
detail