(1971) Reportáže, cestování » Pupek Země
U východosibiřského města Mirnyj leží druhý nejhlubší povrchový důl na světě – důl Mir. Po dobu 54 let se zde těžily diamanty.
(1972) Reportáže, cestování » Puszta není pustá
Puszta je typickým prvkem maďarské stepní krajiny jihovýchodně od Budapešti, na východ od Dunaje, po obou březích Tisy až k rumunským hranicím. Nejznámější a turisticky nejfrekventovanější je oblast Hortobágy puszta asi 150 km východně od Budapešti.
(1973) Jaderná fyzika a energetika » Původ mědi únětické kultury v Čechách
Nad vesnicí Únětice na severním okraji Prahy odkryl koncem 19. století amatérský archeolog a lékař Čeněk Rýzner dvě pohřebiště. Odborná archeologická i laická veřejnost byla unesena pohledem na vysoce vyspělou kulturu, která se nakonec ukázala být charakteristickou pro velkou část střední Evropy starší doby bronzové.
(1974) Medicína a přírodověda » Původ náboženství
Paradoxně na to dnes umějí nejlépe (byť ne dokonale, protože to asi nikdy nepůjde) odpovědět ti, které obvykle s náboženstvím nespojujeme: vědci. Jak náboženství vzniklo? Je náboženská víra intuitivní, nebo je dána výchovou?
(1975) Biografie » Původce rakoviny - omyl při udělování Nobelovy ceny?
Před 90 lety zemřel dánský mikrobiolog a patolog Johannes Fibiger. V roce 1926 obdržel Nobelovu cenu za medicínu za objev mikroskopického parazita Spiroptera carcinoma, který měl údajně vyvolávat vznik rakoviny.
(1976) Bez zařazení » Pyramidy jsou z tvárnic!
Cheopsova pyramida má objem 2,7 106 m3 a podle dostupných záznamů byla postavena během 20 až 30 let. Aby se to stihlo, muselo být denně umístěno kolem 300 stavebních bloků, každý o objemu cca 1 m3. To znamená umístit jeden blok na správné místo každé 2 minuty, přičemž zmíněný kus kamene váží přes dvě a půl tuny a manipulace s ním není nikterak snadná.
(1977) Recenze » QED: Krása matematického důkazu
„Quod erat demonstrandum“ (Q. E. D.) neboli „což mělo být dokázáno“ (C. B. D.) představuje hlavní směr úsilí matematiků a završení jejich úsilí o poskytnutí důkazů ve prospěch určité matematické teorii.
(1978) Astronomie » Račí oko míří do vesmíru
Spoluprací několika českých pracovišť včetně skupiny Astrofyziky vysokých energií Astronomického ústavu AV ČR se v posledním desetiletí zdařilo realizovat a odzkoušet zcela nový typ rentgenového dalekohledu vycházejícího z principu račího oka.
(1979) Biografie » Radar a mikrovlnka Augustina Žáčka
Téměř každý ví, že mikrovlnná trouba je kuchyňský elektrický přístroj na tepelnou úpravu pokrmů. Ne všichni ale slyšeli o českém fyzikovi Augustinu Žáčkovi. Přesto se právě on zasloužil o vynález tohoto kuchyňského pomocníka.
(1980) Praktické informace » Rádia všech zemí, měst a stanic
Rozhlas spojuje lidi a místa. To je krédo tvůrců projektu Radio Garden, přinášejícího až na váš počítač nebo tablet všechny rozhlasy světa. Na počátku rozhlasového vysílání byl dosah signálu velmi omezený.