(2061) Medicína a přírodověda » Rok 2014 ve znamení krystalografie
Není snad člověka, který by neobdivoval krystaly. Asi nejznámější a nejpomíjivější nám nabízí voda, ať už jako sněhové vločky, jinovatku nebo v nejrůznějších podobách ledu. Však taky symetrii krystalů v ledu sledoval už před čtyřmi stoletími Johannes Kepler.
(2062) Jaderná fyzika a energetika » Rok gyrotronů
Počátkem devadesátých let věřilo jen málo lidí tomu, že elektronový cyklotronový rezonanční ohřev (ECRH) by mohl dosáhnout parametrů vysokofrekvenčních výkonů potřebných pro ohřev plazmatu v tokamaku ITER.
(2063) Astronomie » Role plutonia při výzkumu vesmíru
Po více než 18 miliardách kilometrů od domova opustila sonda Voyager-1 sluneční soustavu. Pokud její přístroje budou fungovat, vstoupí do mezihvězdného prostoru. Dlouhou životnost sondy, která putuje vesmírem již 35 let, umožnil izotop plutonia 238.
(2064) Bez zařazení » Ropa a plyn zůstanou hlavními zdroji energie
Mezinárodní agentura pro energii (IEA) očekává ve světové energetice do roku 2040 mohutný nástup obnovitelných zdrojů. Světovým lídrem v jejich rozvoji bude Čína. V Evropě by díky snižujícím se nákladům na výstavbu větrníků měla růst především větrná energetika.
(2065) Fyzika a klasická energetika » Ropa jinak a odjinud
Současná spotřeba ropy je cca 87 milionů barelů za den. Toto množství by zaplnilo na 5 500 olympijských plaveckých bazénů. Očekává se, že spotřeba ropy v souvislosti s ekonomickým rozvojem Číny, Indie, Brazílie a dalších rozvíjejících se zemí i nadále poroste.
(2066) Medicína a přírodověda » Rostlinné embryo má "mozek"
Jak se semínka rostlin rozhodují, kdy vyklíčit? Ze staroegyptských hrobek i jiných archeologických nalezišť známe příklady semen spících tisíce let, která i po této době ve vhodných podmínkách začala klíčit a normálně růst.
(2067) Obnovitelné zdroje » Rotopedem za čistou energií!
Nový rok 2024 začínáme výzvou "Tělesným cvičením k energetické nezávislosti!
(2068) Medicína a přírodověda » Roundup Ready plevel
Když se začalo s pěstováním geneticky modifikovaných plodin odolných vůči herbicidům, obávaly se ekologické organizace, že se GM plodiny zkříží s plevelem, předají mu své geny a vznikne tak superplevel běžnou chemií nezničitelný.
(2069) Rozhovory » Rozhovor o budoucnosti jaderné energie
Problémy jaderného průmyslu přicházejí zvnějšku. Jaderný průmysl je musí překonat, aby pomohl řešit existenciální hrozbu klimatických změn.
(2070) Bez zařazení » Rozkládající se plasty mohou ničit umělecká díla
Práce konzervátorů uměleckých děl může být jako detektivka. Pomocí pokročilých vědeckých technik analyzují fyzikální a chemické vlastnosti uměleckých děl, probírají historické a archivní dokumenty, aby našli konkrétní zmínky o materiálech nebo technologiích, se kterými umělec pracoval.