(1) Bez zařazení » 1000. beseda na školách
Ve čtvrtek 6. března proběhla v základní škole v Malžovských Horách na Klatovsku od 11 hodin jubilejní tisící beseda cyklu setkání mládeže „Temelín – netajíme nic“
(2) Bez zařazení » 14. ročník letního studentského soustředění
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT v Praze Studentská Unie při FJFI ČVUT v Praze Vás zvou na 14. ročník letního studentského soustředění TCN
(3) Biografie » 150 let od narození objevitele Zeemanova efektu
Poslední čtvrtina devatenáctého století byla ve fyzice převážně obdobím odhalování základních vědeckých poznatků. Současně začínalo vědecké bádání kvalitativně nového druhu. Bylo k dispozici velké množství nových experimentálních objevů týkajících se elektromagnetických jevů spojených s pohybem elektricky nabitých částic a těles.
(4) Fyzika a klasická energetika » 18. únor – Mezinárodní den baterií
Bez baterií bychom netelefonovali, nehráli si, nefotili, nesvítili, nejezdili, vlastně téměř neexistovali. Není tedy divu, že každý rok slaví vlastní mezinárodní den. Ten tradičně připadá na 18. února.
(5) Bez zařazení » 200 let od prvního masového exitu obyvatel Evropy
Psal se rok 1815 a Evropou znovu obcházel přízrak francouzského císaře Napoleona. Ten opustil vyhnanství na ostrově Elba a v krátké době kolem sebe shromáždil velkou armádu čítající na 200 tisíc vojáků.
(6) Fyzika a klasická energetika » 200 miliard kilowatthodin
Dne 4. března ve 3:47 ráno vyrobila jaderná elektrárna Dukovany právě dvoustou miliardtou kilowatthodinu od svého spuštění v roce 1985. Je to úctyhodný výsledek. Ale dokážeme si vůbec představit, kolik energie to je?
(7) Jaderná fyzika a energetika » 280 000× silnější než magnetické pole Země
Nejúspěšnějším zařízením pro studium řízené termojaderné fúze je tokamak. Na stránkách Třípolu jsme se s ním setkali již mnohokrát. Principem tokamaku je transformátor, tak jak ho známe z kurzů základní fyziky – primární a sekundární vinutí, jho, transformace nahoru, dolů, na proud, na napětí…
(8) Návody na pokusy » 3D fotografie
Pro člověka je přirozené prostorové vnímání. Film či fotografie jsou pouze plošným záznamem skutečnosti, pomocí optických klamů je však možné vjem trojrozměrnosti navodit. Studenti na Letním soustředění mladých matematiků a fyziků, které pořádá MFF UK, se rozhodli zjistit správný postup k navození iluze prostorovosti a pokusit se o vlastní 3D či stereofotografii.
(9) Bez zařazení » 3D tisk (jednou) vytiskne i motor
Za revoluci ve výrobě označil odborník pro pokročilé technologie, Michael Idelchik, 3D tisk. Podle jeho slov může tato technologie, známá rovněž jako aditivní výroba, do základů otřást způsobem, jak dosud vyrábíme komplexní stroje, a zcela proměnit celá průmyslová odvětví.
(10) Počítače a internet » 3D tisk vám vytiskne dům
3D tiskárna je velice užitečná věcička (ve 3pólu jsme se s ní již trochu seznámili ve dvou článcích: www.3pol.cz/cz/rubriky/bez-zarazeni/272-3d-tisk-jednou-vytiskne-i-motor; www.3pol.cz/cz/rubriky/pocitace-a-internet/1101-netusene-moznosti-3d-tisku).
1 2 3 4 5 6 » 196 ...