e-zin popularizující vědu a techniku

Letní škola přírodních věd čeká právě na vás

Gymnázium Mikuláše Koperníka v Bílovci ve spolupráci se Společností pro talent a nadání zve žáky, studenty i jejich rodiče na první ročník Letní školy přírodních věd. Letní škola přírodních věd je setkání zvídavých a nadaných mladých lidí.

Stavba přehrady Orlík pod drobnohledem

Orlická vodní elektrárna oslavila krásné kulatiny – 50 let od dosažení plného výkonu 364 MW a také 50 let od definitivního dokončení hráze, přestože různé drobné úpravy pokračovaly až do roku 1966. Na výročí elektrárny jsme nezapomněli již na sklonku loňského roku (viz http://www.3pol.cz/cz/rubriky/obnovitelne-zdroje/999-pulstoleti-vodni-elektrarny-orlik), nyní se k němu vracíme podrobněji. Elektrárna si to jistě zaslouží. Ostatně, i když její vybudování nebylo v 50. letech jednoduché, povedlo se více než dobře. Přesvědčit se o tom můžete na vlastní kůži při exkurzi. Díky dochovaným materiálům jsme se trochu ohlédli i do „drsných“ let padesátých.

Vzdálená laboratoř pro studium radioaktivity

Radioaktivita je přirozenou součástí přírody. Můžeme ji snadno měřit, samozřejmě především pokud máme detektor. A pokud ho nemáme, nezoufejme, je tu horká novinka – vzdálená laboratoř pro pokusy s radioaktivitou. Může je provádět kdokoliv z libovolného počítače na internetu. Připojte se!

Jeden diesel pro 200 aut

Výkonem 15 000 kWh by stacionární dieselový motor v areálu elektrárny DONG v dánském hlavním městě Kodaň mohl pohánět 200 běžných osobních aut střední třídy, s objemem motoru 1,6 litru a výkonem 75 kW. Neméně impozantní je porovnání hmotnosti celého stroje: činí 1400 tun. To odpovídá hmotnosti 280 slonů nebo 1120 osobních aut Volkswagen Passat. Kdyby osobní auto ujelo za dobu své životnosti 300 000 km, potřebovalo by na to asi 6 000 hodin chodu motoru. Kodaňský Goliáš mezi stacionárními dieselovými motory už má „najeto“ 75 000 hodin provozu.

Jak ve Vídni tunelují

Tunely známe různé… Aniž bychom zabíhali do podrobností, ten vídeňský se ode všech na světě podstatně liší. Pod názvem Rail Tec Arsenal se totiž skrývá technologicky vyspělé zařízení s plným oficiálním jménem klimatický aerodynamický kanál. Ve Vídni slouží k testování nejrůznějších technických zařízení – od kolejových vozidel až po rotory větrných elektráren nebo transformátory. Úspěšně jím „projel“ např. i nový elektrický jednopodlažní vlak RegioPanter, vyráběný v plzeňské Škodě Transportation, který právě plní své homologační „kolečko“. Abychom byli přesní – ve Vídni mají čtyři testovací tunely, ve dvou z nich může mrznout, až to praští.

... 1 « 376 377 378 379 380 381 382 » 586 ...

Soutěž / Březen

V lednu a únoru 2024 byl nejúspěšnějším s odpovědí  na soutěžní otázku  Marek Kurfiřt z Českých Budějovic. Napsal: "Jedná se o Kakraparskou jadernou elektrárnu v Indii.
Kritičnost jaderného reaktoru je vlastnost reaktoru udržet štěpnou řetězovou reakci bez vnějšího neutronového zdroje. Na začátku každé kampaně je do reaktoru vloženo více jaderného paliva, než je potřeba k udržení štěpné reakce. Tomuto přebytku se říká zásoba reaktivity a je provozně nezbytná, protože palivo v reaktoru postupně vyhořívá a klesá jeho reaktivita (tj. odchylka od kritického stavu jaderného reaktoru) = efekt který způsobuje postupný útlum štěpné reakce.

Gratulujeme a posíláme dárek a vouchery na Veletrh Ampér. 

V březnu a dubnu můžete soutěžit dál! 

Otázka zní: Co to je sluneční cyklus a v jaké fázi nyní jsme? 

-red-


Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Opište prosím text z obrázku

Video

Jak funguje PCR test na coronavirus

Krásně a jednoduše vysvětleno se srozumitelnými animacemi. V angličtině.

Zdroj: www.Youtube.com

Anketa Třípólu

O čem byste si chtěli přečíst v některém z příštích PDF čísel?

Provoz portálu v letech 2014-2022
podpořila Nadace ČEZ

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

close
detail