(2021) Astronomie » Rekordní úplné zatmění Měsíce nastane 15. června 2011
Bude‑li 15. června ve večerních hodinách jasno, určitě se podívejte nad jihovýchodní obzor. Právě nad ním se totiž bude vznášet úplňkový Měsíc. Tentokrát vám ale zůstane na noční obloze téměř skryt. Důvod je prostý – náš nejbližší vesmírný soused se schová v zemském stínu.
(2022) Biografie » René-Antoine de Réaumur
Říkají vám dnes ještě něco stupně Réaumura? Letos je tomu 260 let od úmrtí francouzského polyhistora René-Antoine de Réaumura. Tento fyzik, chemik, metalurg, matematik, právník, zoolog, botanik, fyziolog, paleontolog, meteorolog, technolog etc.
(2023) Jaderná fyzika a energetika » Renesance jaderné energie ve Spojeném království
Po dvaceti pěti letech od spuštění posledního reaktoru by měla Velká Británie v brzké době začít stavět dva nové reaktory. Reaktory budou účinnější a ještě bezpečnější než reaktory stávající. Pokud půjde vše podle plánu, budou reaktory postaveny ve stávající jaderné elektrárně Hinkley Point na pobřeží Somersetu.
(2024) Obnovitelné zdroje » Renesance přílivové energie?
Na nejsevernějším výběžku Skotska, kde se střetávají vody Atlantiku a Severního moře, leží asi 70 téměř neobydlených ostrovů – Orkneje, Jsou známé pro svou divokou přírodu a historická místa z období neolitu.
(2025) Medicína a přírodověda » Rentgen - zázrak nebo nebezpečí?
Právě přicházíte k RTG oddělení. V ruce žádanku o radiodiagnostické vyšetření, v hlavě myšlenky typu: Co to je - S+P ? Bude to bolet? Jak dlouho to bude trvat? A co mi budou dělat? Ozáří mě to? Pak, celí ustaraní, přijdete k okénku "RTG - EVIDENCE", kde ukážete kartičku zdravotní pojišťovny a odevzdáte žádanku.
(2026) Medicína a přírodověda » Rentgen jako digitální foťák
Jde to! Skutečně, digitalizace nemilosrdně proniká do všech oborů a odvětví, radiologii nevyjímaje. Zdá se, že snímkování na běžný rtg film bude již v brzké budoucnosti minulostí. Přesvědčuje nás o tom rozmach digitalizace na RtG pracovištích v celém světě i v ČR.
(2027) Jaderná fyzika a energetika » Rentgenfluorescenční analýza a studium památek
Při zkoumání uměleckých památek je důležité památku nepoškodit. Pro nedestruktivní analýzu se hodí například metody založené na ionizujícím záření, které dokážou stanovit nejen velmi přesně chemické složení objektů, ale i jejich stáří.
(2028) Bez zařazení » Rentgenují tři kilometry pod hladinou
Jak kontrolovat stav potrubí uloženého kilometry hluboko pod hladinou moře? V principu stejně, jako když lékaři používají rentgen ke zjištění zlomeniny kosti. Technici sledující mikroskopické praskliny a korozi na podvodním potrubí využívají podobnou technologii.
(2029) Astronomie » Reportáž z jiného světa
Titan – byl záhadou až do 14. ledna 2005. Podle všech dosavadních poznatků se mělo jednat o svět velmi exotický, avšak krajina na fotografiích vypadá jako obyčejné mořské kamenité pobřeží. Pojďme společně poodhalit roušku tajemství, halící Saturnův měsíc jako jeho hustá atmosféra.
(2030) Recenze » Řešení konfliktů? I to je věda.
Pracovat s konflikty a zvládat je, umět je řešit a předcházet jim by mělo patřit mezi základní dovednosti každého člověka. Kniha PhDr. Vojtěcha Bednáře „Konflikty ve firmách: Příčiny, následky, řešení“ (Management Press, člen skupiny Albatros Media, Praha 2015, 1.