Rubriky

Článků v rubrice: 83

Jak náš článek o tunelu na Jadran oživl na scéně Jihočeského divadla

Asi se zatím nikdy v dějinách nestalo, aby článek popularizující techniku inspiroval vznik divadelního uměleckého díla. Na stránkách Třípólu z 26.listopadu 2013 lze najít můj článek o jednom z nejodvážnějších světových megaprojektů - 350 km dlouhém vysokorychlostním železničním tunelu pod rakouskými Alpami z Českých Budějovic do tehdejšího Jugoslávského přístavu Koper, kde pan profesor Karel Žlábek plánoval navršit z vyrubaného materiálu umělý poloostrov s přístavem ADRIAPORT, aby Československo získalo nejrychlejší přístup k moři. Podrobnosti o projektu, který komunistický režim nechal jako studii rozpracovat tehdejším Pragoprojektem, jsem získal v roce 1982 přímo od dvaaosmdesátiletého pana profesora při návštěvě v jeho vilce na Malvazinkách. To už byl projekt po únavném boji o jeho prosazení zamítnut komunistickým režimem s tím, že je politicky nevhodný a finančně nerealizovatelný (odhadem by stál tehdejších 500 miliard Kčs), přestože pan profesor vyjednával s Arabskými státy o možnosti investovat dnes často uplatňovanou formou soukromého financování PPP (Public Privat Partnership).

Vídeňská spalovna nepohoršuje, naopak přitahuje turisty

Vídeň se může pochlubit spalovnou domácího odpadu postavenou uprostřed dvoumiliónového velkoměsta, která jako magnet přitahuje turisty. Nazlátlá koule na stotřicetimetrovém komínu, který nekouří(!), spolu s exotickou fasádou od světově uznávaného architekta Friedensreicha Hundertwassera, jsou nejen nepřehlédnutelným orientačním bodem metropole na Dunaji, ale i uznávaným ekologickým „start-upem“.

Trolejtrucky

Na pokusných úsecích dvou dálnic ve Švédsku a Kalifornii můžeme potkat nákladní automobily a kamiony s trolejbusovými sběrači nad kabinou. Společnost Siemens tam spolu se švédskou Scanií a Volvem ověřují revoluční způsob silniční dopravy, která by snížila zamoření ovzduší emisemi dieselových motorů a také pomohla vyřešit problém hrozícího vyčerpání fosilních paliv.

Revoluční výtahy

Světová velkoměsta, zejména v Asii, Malajsii, Číně a Jižní Americe, se rychle rozšiřují. Podle statistik v jejich centrech vyrůstá každoročně až 50 mrakodrapů vyšších než 250 metrů. Aby se v nich dalo žít nebo pracovat, musejí být vybaveny desítkami vysokorychlostních výtahů, v rozsáhlejších veřejných budovách i eskalátory a pohyblivými chodníky. O mobilitu v domech a budovách celého světa se v současné době stará 12 milionů výtahů, ve kterých se nahoru a dolů denně sveze okolo 7 miliard osob! Čím vyšší budova (zatím nejvyšší na světě Burdž Chalífa v Dubaji se 189 patry je vysoká 828 m), tím větší problémy pro výtaháře a samozřejmě i pro architekty a projektanty, kteří do projektovaných budov musí zapracovat potřebné šachty, strojovny a bezpečnostní únikové cesty.

Na Vltavě přibyla unikátní elektrárna s Archimédovými šrouby

Nejvýkonnější na světě je se svými 600 kW instalace tří Archimédových šroubů v malé vodní elektrárně v Plané u Českých Budějovic. V roce 2017 by měla být zapsána do známé Guinessovy knihy rekordů v kapitole malých vodních elektráren jako "NEJ...".  Technologii dodala česká firma MAS Hydro (divize Kovosvitu MAS ze Sezimova Ústí).

České tramvaje jezdí v Číně na vodík

Prudce se rozrůstající sedmimilionové čínské přístavní město Qingdao se od letošního března pyšní první tramvajovou linkou na světě, která se obejde bez trolejového vedení. Tříčlánkové nízkopodlažní tramvaje si samy vyrábějí elektřinu v palivových článcích z vodíku; ten „natankují“ během tří minut na svých konečných stanicích. Tramvajová linka dlouhá 8,8 km s 12 stanicemi směřuje z depa v nové obytné čtvrti Quingwangtuan do obchodní čtvrti Chengyang. Na vývoji těchto revolučních tramvají spolupracuje již několik let úspěšný čínský železniční výrobce CRRC-Sifang s plzeňským závodem Škoda Transportation. Zájem o ně projevilo téměř okamžitě devět dalších čínských měst.

... 1 2 3 4 5 6 » 14 ...

Nejnovější články

Průlom na tokamaku DIII-D. Zbystřete!

Režimy typu „Super H Mode“ demonstrují zlepšenou výkonnost fúze a umožňují zásadní krok směrem k ekonomické fúzní energii. Pokud Američané něco označí za „super výsledek“, bývá to zpravidla návnada pro sponzory. Ovšem pod zprávu z 24.

Počítač modeluje nestability ve fúzních plazmatech

Nestability plazmatu byly a jsou a budou velkou překážkou při udržení termojaderného plazmatu dobu dostatečně dlouhou pro fungování využitelné termojaderné fúze. Existuje řada počítačových programů – kódů, které dokáží simulovat chování plazmatu včetně rozvoje, průběhu nejrůznějších jeho nestabilit.

Proč si koupit elektrokolo?

Elektrokola zažívají poslední dobou obrovský boom. Oblibu získává tento dopravní prostředek doplněný o elektrický pohon zaslouženě. Na e-kolech snadněji a pohodlněji zdoláte náročnější terény a z jízdy se tak můžete radovat, ať je vaším cílem obchodní ...

Učit se, učit se, učit se – před 100 lety a po americku

V článku První světová válka, elektrotechnika a američtí vynálezci (https://www.3pol.cz/cz/rubriky/bez-zarazeni/2283-prvni-svetova-valka-elektrotechnika-a-americti-vynalezci) jsme si prohlíželi stránky starého (již dávno zaniklého) amerického měsíčníku The Electrical Experimenter z roku 1918.

Novinky o kosmu na letošní podzim

Centrum studentských aktivit České kosmické kanceláře a vzdělávací spolek KOSMOS-NEWS upozorňují na aktuálně zařazené a probíhající programy pro studenty, mladé vědce a ostatní mladé zájemce o kosmonautiku.

Nejnovější video

Bez jaderné energie se ve vesmíru daleko nedostaneme

Krátké výstižné video z dílny Mezinárodní agentury pro atomovou energii ve Vídni ukazuje využití jaderné energie a jaderných technologií při výzkumu vesmíru. Ne každý ví, že jádro pohání vesmírné sondy už po desetiletí. Zopakujme si to. (Film je v angličtině.)

close
detail