Rubriky

Článků v rubrice: 85

Vysokorychlostní ICE čtvrté generace

Po pětadvacetiletém rozvoji vysokorychlostní železniční dopravy v Německu, jejímž symbolem jsou elegantní "bílé" jednotky ICE (Inter City Expres), je i pro odborníky velkým překvapením objednávka 300 vlaků nové, již čtvrté generace (do poloviny 21. století). První testované prototypy ICE-4 se od předchozí generace na první pohled jen minimálně odlišují, největším překvapením však je, že maximální rychlost je snížena jen na 250 km/h! Přesto jde o revoluční změnu, zavádějící pragmatismus do evropské dopravy. Zavedených 300 km/h na hlavních německých trasách vysokorychlostních tratí se totiž vyplácí časovou úsporou jen na separovaných dlouhých tratích. V běžném smíšeném provozu na současné síti DB (Deutsche Bahn), kde stanice rychlovlaků nejsou od sebe vzdáleny více než o 70 km, ukázala pramizernou energetickou bilanci. Nová generace ICE-4 hodlá nahradit boj o minuty pohodlnějším cestováním. Podle okamžité potřeby se budou multimodálně složené vlaky automaticky rozpojovat a dopraví cestující bez přestupování přímo do cílových stanic.

 

Vánoční triumf nových alpských lanovek

Milovníci vysokých hor, sportovci, turisté a fotografové dostali v prosinci předvánoční dárek v podobě dvou úžasných moderních lanovek. Kromě toho, že nabízejí komfort a úchvatné pohledy na Alpy v Německu, Rakousku a Švýcarsku, pyšní se několika světovými "nej". A hlavně jsou příkladem technického umu, designérské invence a řemeslné dovednosti.

Jak náš článek o tunelu na Jadran oživl na scéně Jihočeského divadla

Asi se zatím nikdy v dějinách nestalo, aby článek popularizující techniku inspiroval vznik divadelního uměleckého díla. Na stránkách Třípólu z 26.listopadu 2013 lze najít můj článek o jednom z nejodvážnějších světových megaprojektů - 350 km dlouhém vysokorychlostním železničním tunelu pod rakouskými Alpami z Českých Budějovic do tehdejšího Jugoslávského přístavu Koper, kde pan profesor Karel Žlábek plánoval navršit z vyrubaného materiálu umělý poloostrov s přístavem ADRIAPORT, aby Československo získalo nejrychlejší přístup k moři. Podrobnosti o projektu, který komunistický režim nechal jako studii rozpracovat tehdejším Pragoprojektem, jsem získal v roce 1982 přímo od dvaaosmdesátiletého pana profesora při návštěvě v jeho vilce na Malvazinkách. To už byl projekt po únavném boji o jeho prosazení zamítnut komunistickým režimem s tím, že je politicky nevhodný a finančně nerealizovatelný (odhadem by stál tehdejších 500 miliard Kčs), přestože pan profesor vyjednával s Arabskými státy o možnosti investovat dnes často uplatňovanou formou soukromého financování PPP (Public Privat Partnership).

Vídeňská spalovna nepohoršuje, naopak přitahuje turisty

Vídeň se může pochlubit spalovnou domácího odpadu postavenou uprostřed dvoumiliónového velkoměsta, která jako magnet přitahuje turisty. Nazlátlá koule na stotřicetimetrovém komínu, který nekouří(!), spolu s exotickou fasádou od světově uznávaného architekta Friedensreicha Hundertwassera, jsou nejen nepřehlédnutelným orientačním bodem metropole na Dunaji, ale i uznávaným ekologickým „start-upem“.

Trolejtrucky

Na pokusných úsecích dvou dálnic ve Švédsku a Kalifornii můžeme potkat nákladní automobily a kamiony s trolejbusovými sběrači nad kabinou. Společnost Siemens tam spolu se švédskou Scanií a Volvem ověřují revoluční způsob silniční dopravy, která by snížila zamoření ovzduší emisemi dieselových motorů a také pomohla vyřešit problém hrozícího vyčerpání fosilních paliv.

Revoluční výtahy

Světová velkoměsta, zejména v Asii, Malajsii, Číně a Jižní Americe, se rychle rozšiřují. Podle statistik v jejich centrech vyrůstá každoročně až 50 mrakodrapů vyšších než 250 metrů. Aby se v nich dalo žít nebo pracovat, musejí být vybaveny desítkami vysokorychlostních výtahů, v rozsáhlejších veřejných budovách i eskalátory a pohyblivými chodníky. O mobilitu v domech a budovách celého světa se v současné době stará 12 milionů výtahů, ve kterých se nahoru a dolů denně sveze okolo 7 miliard osob! Čím vyšší budova (zatím nejvyšší na světě Burdž Chalífa v Dubaji se 189 patry je vysoká 828 m), tím větší problémy pro výtaháře a samozřejmě i pro architekty a projektanty, kteří do projektovaných budov musí zapracovat potřebné šachty, strojovny a bezpečnostní únikové cesty.

... 1 2 3 4 5 6 » 15 ...

Nejnovější články

Nový obor Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT

Připravit odborníky na bezpečnost a současně zabezpečení jaderných zařízení ve všech jejích ohledech je hlavní cíl nového doktorského studijního programu Fakulty jaderné ...

Vytiskněte si vlastní jaderný reaktor

Jak se pohyb větru přenáší z listů větrné elektrárny na turbínu, co se skrývá uvnitř jaderného reaktoru, nebo jak se chová pára v parogenerátoru.

Desítky slunečních elektráren po celé České republice otevírají své brány

Více než dvě desítky solárních elektráren po celé České republice se v týdnu od 20. září zpřístupní veřejnosti.

Nejvýše položený reaktor

V Bolívijském El Alto v nadmořské výšce 4 000 metrů se začal stavět výzkumný reaktor, který budenejvýše položeným jaderným objektem na světě.

Start 35. ročníku korespondenčního semináře FYKOS

Zajímá Tě fyzika a přidružené přírodní vědy? Rád přemýšlíš o původu a fungování různých přírodních a fyzikálních jevů na Zemi i ve vesmíru?

Nejnovější video

Jak funguje PCR test na coronavirus

Krásně a jednoduše vysvětleno se srozumitelnými animacemi. V angličtině.

close
detail