Rubriky

Článků v rubrice: 83

Kamiony s pantografem

Projekt, který dnes patří do říše fantazie? Dovedete si představit pravý pruh německých dálnic vybavený trolejovým vedením a vyhrazený „zeleným“ hybridním kamionům a nákladním automobilům odebírajícím ke svému elektrickému pohonu proud samonaváděcími pantografy? Věřte nebo ne, existují odborníci, kteří to myslí vážně. Ekologický a tichý elektrický pohon se prosazuje do rozvojových plánů průmyslových koncernů i do národního hospodářství po celém světě.

Než odstartuje létající kolo

Téměř dvě století se desítky vynálezců marně pokoušely vznést alespoň pár metrů nad zemí na jízdním kole opatřeném křídly a vrtulí poháněnou šlapáním. V dodnes oblíbeném Foglarově románu „Záhada hlavolamu“ se to podařilo legendárnímu Janu Tleskačovi. Plánek skončil ve stále nenalezeném ježku v kleci, avšak fyzikové tomu stejně nevěří, protože znají neúprosnou realitu. I kdyby se takový bicykl s křídly a šlapáním poháněnou vrtulí někomu podařilo postavit ze zázračně lehkých materiálů, jednoduché výpočty prokáží, že svalový výkon i nejvýkonnějšího sportovce – nejvýše 100 W po dobu několika minut, který pak rychle klesá – ke vzletu kola s křídly, vrtulí a kormidlem stačit nemůže! Nesplněný sen mnoha klukovských generací se rozhodly nečekaně splnit čtyři české společnosti nejprve na obrazovkách monitorů počítačů a poté i prakticky v krátkém letu předvést v září na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 2012.

Koncentrační fotovoltaika

Namodralé křemíkové fotovoltaické panely na střechách i na polích se vzhledem k nízké účinnosti přeměny dosahující jen 5 až 12 % nehodí pro velké solární fotovoltaické elektrárny, jejichž výstavba se plánuje ještě v tomto desetiletí v osluněných oblastech Kalifornie, Indie, Arábie a Austrálie. Vývojová oddělení špičkových výrobců, obvykle ve spolupráci s univerzitami, proto hledají způsoby ke zvýšení účinnosti fotovoltaických panelů až na teoreticky možných 50 %. To by výrazně snížilo jejich výrobní náklady. Jednou z cest je vývoj tzv. koncentrační fotovoltaiky.

Azipod - kříženec lodního šroubu a kormidla

Světová moře a oceány v současné době křižuje kolem 90 tisíc osobních a nákladních námořních lodí o výtlaku více než 100 BRT. Jejich šrouby jsou převážně poháněny pomaluoběžnými dieselovými motory spalujícími nejlevnější těžké oleje. Podobně jako u automobilů na souši jsou výsledkem emise oxidu uhličitého, oxidů síry a dusíku, které otravují naši atmosféru. Podle posledních statistik IMO (International Maritime Organization) vychrlí výfuky dieselů všech námořních lodí do vzduchu ročně 800 mil. tun CO2 , 9 mil. tun NOX a 12 mil. tun těch nejškodlivějších sirných oxidů SO2. Problém zámořských plavidel pomáhá řešit dieselelektrický pohon v kombinaci s Azipodem.

První verneovka vyšla před 150 lety

Nejen ponorku, vzducholoď a letadlo s elektrickým pohonem, ale ke konci svého života i radar, 3D televizi, palivové články a supravodivost dokázal vymyslet legendární fantasta a spisovatel Jules Verne (1828‑1905). Příběhy jeho hrdinů popsané v téměř osmdesáti románech vzrušují a inspirují mladou i starší generaci dodnes. Letos je tomu 150 let, co v rodném Amiensu dopsal rukopis své první útlé knížky „Pět neděl v balóně“ (Cinq semaines en ballon).

Dánské zelené ostrovy

Jednou z nejprogresivnějších zemí světa se v oblasti využití obnovitelných zdrojů energie stává Dánsko. Před dvěma lety představilo světu revoluční nápad propojit na umělém ostrově poblíž svého členitého pobřeží u Kattegatu větrné a fotovoltaické elektrárny s podmořskou přečerpávací elektrárnou. Ta by vyrovnávala energetické výkony větru i Slunce silně kolísající během dne i ročního období tím, že by část energie akumulovala v přečerpávací elektrárně umístěné uvnitř ostrova. V době špičky odběru by pak akumulovanou energii svými turboalternátory převedla v generátorovém režimu vysokonapěťovým kabelem městům, průmyslu a dopravě na pevnině.

... 1 « 8 9 10 11 12 13 14 ...

Nejnovější články

Jak jste na tom s informační gramotností?

Jak se studenti druhého stupně základních škol orientují ve světě technologií, které nás obklopují? Jak zvládají aplikovanou matematiku? To ukáže jubilejní 10. ročník informační soutěže IT-SLOT, které se pravidelně účastní tisíce žáků 8. a 9. tříd základních škol z celé České republiky.

Cyklické změny teploty na Zemi

Paleoklimatologové hledají stopy vývoje teplot na Zemi v horninách a fosíliích. Dlouhodobé ochlazování začalo asi před 50 miliony lety, kdy byla průměrná globální teplota 14 °C. Tenkrát ještě nebyla na Zemi trvalá ledová pokrývka a hladina mořské vody byla o více než 70 m vyšší než dnes.

Záhadný lidský mikrobiom

Nedávný výzkum ukazuje, že naše tělo je domovem mikrobů, se kterými se věda předtím nesetkávala. Možná, že se kvůli nim bude i přepisovat strom života. Navíc může mít tato mikrobiální „temná hmota“ i vliv na zdraví.

MAAE zveřejnila nové odhady vývoje jaderné energetiky do roku 2050

MAAE zveřejnila 10. září své nejnovější projekce trendů v energetice, elektřině a jaderné energii do roku 2050. Výroční zpráva nabízí smíšený odhad budoucího příspěvku jaderné energie k celosvětové výrobě elektřiny v závislosti na tom, jak se budou potenciálně ...

Vyřeší největší problém větrných elektráren pojišťovny?

Závislost na počasí je největším problémem větrných elektráren nejen z hlediska jejich vlivu na stabilitu elektrizační soustavy, ale také z pohledu celkové i provozní ekonomiky. Když vítr nefouká, elektrárna nejen že nevyrábí, což dělá problémy v přenosové síti, ale ani nevydělává.

Nejnovější video

Bez jaderné energie se ve vesmíru daleko nedostaneme

Krátké výstižné video z dílny Mezinárodní agentury pro atomovou energii ve Vídni ukazuje využití jaderné energie a jaderných technologií při výzkumu vesmíru. Ne každý ví, že jádro pohání vesmírné sondy už po desetiletí. Zopakujme si to. (Film je v angličtině.)

close
detail