Rubriky

Článků v rubrice: 83

Kamiony s pantografem

Projekt, který dnes patří do říše fantazie? Dovedete si představit pravý pruh německých dálnic vybavený trolejovým vedením a vyhrazený „zeleným“ hybridním kamionům a nákladním automobilům odebírajícím ke svému elektrickému pohonu proud samonaváděcími pantografy? Věřte nebo ne, existují odborníci, kteří to myslí vážně. Ekologický a tichý elektrický pohon se prosazuje do rozvojových plánů průmyslových koncernů i do národního hospodářství po celém světě.

Než odstartuje létající kolo

Téměř dvě století se desítky vynálezců marně pokoušely vznést alespoň pár metrů nad zemí na jízdním kole opatřeném křídly a vrtulí poháněnou šlapáním. V dodnes oblíbeném Foglarově románu „Záhada hlavolamu“ se to podařilo legendárnímu Janu Tleskačovi. Plánek skončil ve stále nenalezeném ježku v kleci, avšak fyzikové tomu stejně nevěří, protože znají neúprosnou realitu. I kdyby se takový bicykl s křídly a šlapáním poháněnou vrtulí někomu podařilo postavit ze zázračně lehkých materiálů, jednoduché výpočty prokáží, že svalový výkon i nejvýkonnějšího sportovce – nejvýše 100 W po dobu několika minut, který pak rychle klesá – ke vzletu kola s křídly, vrtulí a kormidlem stačit nemůže! Nesplněný sen mnoha klukovských generací se rozhodly nečekaně splnit čtyři české společnosti nejprve na obrazovkách monitorů počítačů a poté i prakticky v krátkém letu předvést v září na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 2012.

Koncentrační fotovoltaika

Namodralé křemíkové fotovoltaické panely na střechách i na polích se vzhledem k nízké účinnosti přeměny dosahující jen 5 až 12 % nehodí pro velké solární fotovoltaické elektrárny, jejichž výstavba se plánuje ještě v tomto desetiletí v osluněných oblastech Kalifornie, Indie, Arábie a Austrálie. Vývojová oddělení špičkových výrobců, obvykle ve spolupráci s univerzitami, proto hledají způsoby ke zvýšení účinnosti fotovoltaických panelů až na teoreticky možných 50 %. To by výrazně snížilo jejich výrobní náklady. Jednou z cest je vývoj tzv. koncentrační fotovoltaiky.

Azipod - kříženec lodního šroubu a kormidla

Světová moře a oceány v současné době křižuje kolem 90 tisíc osobních a nákladních námořních lodí o výtlaku více než 100 BRT. Jejich šrouby jsou převážně poháněny pomaluoběžnými dieselovými motory spalujícími nejlevnější těžké oleje. Podobně jako u automobilů na souši jsou výsledkem emise oxidu uhličitého, oxidů síry a dusíku, které otravují naši atmosféru. Podle posledních statistik IMO (International Maritime Organization) vychrlí výfuky dieselů všech námořních lodí do vzduchu ročně 800 mil. tun CO2 , 9 mil. tun NOX a 12 mil. tun těch nejškodlivějších sirných oxidů SO2. Problém zámořských plavidel pomáhá řešit dieselelektrický pohon v kombinaci s Azipodem.

První verneovka vyšla před 150 lety

Nejen ponorku, vzducholoď a letadlo s elektrickým pohonem, ale ke konci svého života i radar, 3D televizi, palivové články a supravodivost dokázal vymyslet legendární fantasta a spisovatel Jules Verne (1828‑1905). Příběhy jeho hrdinů popsané v téměř osmdesáti románech vzrušují a inspirují mladou i starší generaci dodnes. Letos je tomu 150 let, co v rodném Amiensu dopsal rukopis své první útlé knížky „Pět neděl v balóně“ (Cinq semaines en ballon).

Dánské zelené ostrovy

Jednou z nejprogresivnějších zemí světa se v oblasti využití obnovitelných zdrojů energie stává Dánsko. Před dvěma lety představilo světu revoluční nápad propojit na umělém ostrově poblíž svého členitého pobřeží u Kattegatu větrné a fotovoltaické elektrárny s podmořskou přečerpávací elektrárnou. Ta by vyrovnávala energetické výkony větru i Slunce silně kolísající během dne i ročního období tím, že by část energie akumulovala v přečerpávací elektrárně umístěné uvnitř ostrova. V době špičky odběru by pak akumulovanou energii svými turboalternátory převedla v generátorovém režimu vysokonapěťovým kabelem městům, průmyslu a dopravě na pevnině.

... 1 « 8 9 10 11 12 13 14 ...

Nejnovější články

Hledání hmotnosti neutrina

Částice, o níž se kdysi předpokládalo, že je nehmotná, hmotnost má. Je pravděpodobně 500 000 krát menší než elektron, případně ještě menší. Nový horní limit hmotnosti neutrina je 1,1 elektronvoltu. (Elektronvolt je kinetická energie, kterou získá elektron urychlený ve vakuu napětím jednoho voltu.

Kuriózní pojídání arsenu

Určité empirické zkušenosti s jedovatými látkami pocházejí již z doby prehistorické, ale první písemné zmínky o nich najdeme ve starém Egyptě. Vražedné a sebevražedné prostředky se těšily velké pozornosti také v antickém Řecku a Římě, avšak svého vrcholu dosáhlo travičství až v době renezance.

Zadrátovaný ITER

14. dubna 2020 uplynulo 40 let od havárie Apolla 13. Kosmonauti tehdy na Měsíc nevystoupili, „pouze“ ho s vypětím všech sil obletěli. Jejich šťastný návrat na Zemi sledoval s rozechvěním celý svět.

Deštný prales pod Antarktidou

Antarktida nebyla vždy zemí ledu. Před miliony let, kdy byla stále součástí obrovského kontinentu na jižní polokouli zvaného Gondwana, vzkvétaly poblíž jižního pólu stromy. Nově objevené fosílie stromů a dalších organizmů odhalují, jak se pralesu dařilo.

Dvě cívky na cestě a sedmnáct jich čeká

V letech 2004-2005, kdy se rozhodovalo, zda se bude tokamak ITER stavět v Japonsku nebo v Evropě, byla jedním z velmi diskutovaných argumentů přeprava výrobků. Ty rozměrné  se měly dopravovat od výrobce na staveniště ITER po moři.

Nejnovější video

Bez jaderné energie se ve vesmíru daleko nedostaneme

Krátké výstižné video z dílny Mezinárodní agentury pro atomovou energii ve Vídni ukazuje využití jaderné energie a jaderných technologií při výzkumu vesmíru. Ne každý ví, že jádro pohání vesmírné sondy už po desetiletí. Zopakujme si to. (Film je v angličtině.)

close
detail