Článků v rubrice: 73

„Odpadáři“ vydali novou publikaci

Významný francouzský osvícenec a filozof Voltaire kdysi napsal, že s knihami je to jako s lidmi – jen velmi malý počet něco znamená, zbytek se ztrácí v množství. Takovou výjimečnou knihou je nová odborná publikace „Odpady a jejich zpracování“. Vydala ji společnost Vodní zdroje Ekomonitor (Chrudim 2014, 1. vyd., 344 str., ISBN 978-80-86832-80-7) nákladem pouhých 600 výtisků. Publikace obsahuje aktuální informace jak pro odborníky, tak i pro všechny čtenáře, zajímající se o životní prostředí.

Autorem knihy je přední český odborník v oblasti odpadů, učitel již několika generací chemických inženýrů a vědeckopedagogický pracovník Ústavu chemie ochrany prostředí, který je součástí Fakulty technologie ochrany prostředí Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, prof. ing. Mečislav Kuraš, CSc. Jeho nové dílo navazuje na předchozí publikace „Odpady, jejich využití a zneškodňování“ (1994) a „Odpadové hospodářství“ (2008).

Využívat nebo odstraňovat?

Aktuálním multidisciplinárním technologickým odvětvím, jež se zabývá od těžby surovin přes výrobu, dopravu a spotřebu produktů až po jejich odstranění, se stalo odpadové hospodářství (Waste Management). Soustřeďuje se na předcházení nebo omezení vzniku odpadů a nakládání s nimi takovým způsobem, abychom je mohli využít jako druhotné suroviny v původní nebo upravené formě a aby jen minimálně ohrožovaly životní prostředí.

S odpady lze v principu zacházet dvojím způsobem – využívat je nebo odstraňovat. Předpokládaný trend nakládání s odpady bude charakterizovat zejména přechod od skládkování odpadů k jejich recyklaci a energetickému využívání. Odpadové hospodářství kromě toho významně předchází mnohým globálním i lokálním enviromentálním problémům (vztahům mezi přírodním prostředím a společenským vývojem), jako jsou klimatické změny, rozklad ozonové vrstvy, poškození ekosystémů (ochrana biologické diverzity) a vyčerpání přírodních zdrojů v důsledku málo účinných recyklačních systémů. Tradiční názory na odpady jen jako zdroje znečištění se postupně posunují k novým perspektivám, které budou odpady považovat za zdroj podporující další vývoj společnosti směrem k udržitelnému rozvoji. Jako příklad lze uvést využití energie z tepelného zpracování (spalování) odpadů k výrobě elektřiny a tepla.

Zájem o odpady již od školních lavic

V dnešní době znalost základních ekologických principů, včetně otázek produkce a odstraňování odpadů z výrobních procesů i z oblasti spotřeby (komunálních odpadů), již není jen doménou hrstky nadšených ochránců přírody a úzké skupiny vědců a techniků. Ekologické aspekty stále častěji zahrnují do všech stavebních, dopravních, průmyslových a energetických projektů. Jejich respektování je významné i na politické a správní úrovni. Proto se také mimo jiných hledisek tvorby a ochrany životního prostředí stává moderní odpadové hospodářství v různé šíři poznání součástí vzdělávání na středních a zejména vysokých školách technického či přírodovědného zaměření.

Jak na ně

Třináct základních kapitol publikace v logické návaznosti řeší podrobnější specifika jednotlivých oblastí odpadového hospodářství. Podrobně se zabývá zejména odpady z výrobních činností – odpady z těžby, dopravy a zpracování nerostných surovin a ropy, odpady z průmyslových procesů, jako z průmyslu chemického, farmaceutického, kožedělného, textilního, sklářského, keramického, potravinářského a papírenského průmyslu, a dále z výroby a zpracování plastů, kovů, barviv a nátěrových hmot. Zabývá se také odpady z energetiky, z oblasti stavebnictví, lesnictví a dřevozpracujícího průmyslu. Věnuje se i radioaktivním a zemědělským odpadům. Nezapomíná ani na možnosti jejich zpracování.

Další pasáže publikace se věnují komunálním odpadům, elektrickému a elektronickému odpadu, odpadům z dopravy, zdravotnickým odpadům a některým odpadům speciálním. Své místo v knize má i hierarchie odpadového hospodářství, nástroje a opatření k předcházení a omezování vzniku odpadů a jejich recyklace, tepelné, biologické, fyzikální a chemické zpracování a skládkování.

Od historie k novým materiálům

Úvodní kapitoly obsahují informace o historickém vývoji, současném stavu odpadového hospodářství (včetně nových technologií a trendů) a o příslušných právních předpisech České republiky a Evropské unie. Závěrečná kapitola pojednává o nových materiálech, z nichž vzniknou „odpady budoucnosti“, jako jsou kompozitní materiály, nanomateriály, bioplasty, fotovoltaické panely aj. Text je obohacen přehledným seznamem odborných termínů používaných v odpadovém hospodářství, téměř pěti desítkami obrázků, seznamem použité literatury (158 citací) a věcným rejstříkem.

Profesor Mečislav Kuraš využil při tvorbě knihy metodu edukativního výkladu vyplývající z jeho odborných zkušeností a dlouholeté praxe jak v akademickém prostředí, tak z úzkého napojení na odpadovou praxi ve výrobních i spotřebních oblastech průmyslu a služeb.

Pro studenty, odborníky i laiky

Publikace je výjimečná hloubkou a rozsahem popisovaných problémů i svou přehledností. I když je koncipována jako vysokoškolská příručka technického a přírodovědného zaměření, najdou v ní užitečné informace také odborníci z výrobní praxe, manažeři na různých úrovních řízení, podnikatelé, pracovníci referátů životního prostředí krajských a místních úřadů, profesionální i dobrovolní pracovníci v oblasti ochrany přírody. A samozřejmě všichni čtenáři, kteří se zajímají o životní prostředí.