Dobrá paměť v každém věku

Stačí otevřít internetové stránky databází knižních titulů a zaskočí vás jejich současná nabídka, postačující k zaplnění několika knižních regálů: např. Zdokonalte si paměť, Mozek a jak ho cvičit, Trénink obou polovin mozku, Návod k používání lidského mozku, Jak pracuje váš mozek, Mistrovská paměť, Trénink paměti nebo Používejte hlavu atd. Seznamme se i s nejnovějším titulem z této oblasti, zabývajícím se procvičováním paměti, rozvíjením logického myšlení a zvyšováním intelektuální kapacity. Ze španělského originálu El libro de la memoria přeložila Ilona Staňková příručku Cvičení paměti s podtitulem 95 nápaditých her a úkolů pro všechny věkové kategorie. Vydala ji Euromedia Group-Ikar (Praha 2015, 1. vyd., 136 str., ISBN 978-80-249-2796-1).

Titulní stránka knihy.

Autorka Ángels Navarrová patří v současnosti k nejvšestrannějším mezinárodním odborníkům na hry a aktivity, které podporují duševní činnost a mentální trénink. Vystudovala psychologii a v praxi se zaměřuje na rozvoj myšlení a terapii nejen prostřednictvím časopiseckých článků, řady knih, manuálů a CD-ROMů, ale také pomocí audiovizuálních a multimediálních projektů pro televizi a internet.

Pět bodů k lepší paměti

Ať už máte pocit, že se na svou paměť nemůžete příliš spoléhat, nebo že to s ní není zrovna nejlepší, je pravděpodobné, že vám funguje docela dobře. Možná vám jen dosud nikdo neukázal, jak byste mohli svůj skrytý potenciál využít. Zkušená autorka shrnuje hlavní záměry do pěti bodů:

• ukázat čtenáři, jak funguje jeho paměť a jak dochází k jejímu stárnutí,
  • pomoci čtenáři odhalit slabiny paměti,
  • nabídnout rozličné strategie zapamatování, jež pomáhají organizovat informace takovým způsobem, aby si je čtenář co nejsnáze vybavil,
  • vést čtenáře k vytvoření memorizačních technik a strategií, případně aby si s jejich pomocí zefektivnil a usnadnil ty, které již používá,
  • přimět čtenáře, aby si uvědomil důležitost cvičení paměti a kognitivních schopností pro zlepšení výkonnosti a zpomalení její devastace.

Publikace je rozdělena do dvou hlavních částí. První obsahuje odborné pojednání o jedné ze základních funkcí lidského mozku – paměti –, bez které bychom se nedokázali nic naučit a k ničemu by nám nebyly ani životní zkušenosti. Kromě toho, že je paměť abstraktním procesem, je i schopností a dovedností. Poslední výzkumy potvrdily, že existují různé druhy pamětí: senzorická, krátkodobá (provozní) a dlouhodobá explicitní (deklarativní) a implicitní (procesní)|. Po objasnění jejich rozdílů následuje srozumitelný výklad o paměťovém procesu a jeho třech fázích (vštěpování, uchování, vzpomínání), o souvislosti mezi stárnutím a stavem paměti, vnitřních a vnějších faktorech, které negativně ovlivňují paměť, o poruchách paměti, demenci, metodách a technikách pro zlepšení paměti, o jejich správném uplatňování, správných návycích a aktivitách. Obsáhlejší druhá část nabízí zhruba stovku zábavných her a úkolů, rozdělených do čtyř stupňů obtížnosti. Většina z nich obsahuje doporučení, která čtenáře nasměrují na memorizační techniky nebo metody usnadňující jejich řešení. Zatímco mnohá cvičení se myšlenkově shodují s jinými v podobných titulech, jedinečné je určitě jejich grafické zpracování (dvojbarevný tisk textu, přehledně a lákavě zpracované stránky, černobílé a barevné náčrty a fotografie). Na konci knihy jsou uvedena řešení většiny úkolů.

Pro všechny věkové kategorie

Nejmladším čtenářům příručka pomůže upevnit pozornost, koncentraci a paměť, střední věk si s její pomocí udrží co nejdéle paměť ve výtečném stavu a nejstarší čtenáře naučí různé techniky a triky, které jim pomohou kompenzovat drobné potíže související se slábnutím paměti. Italská neuroložka Rita Léviová-Montalciniová (1909-2012), nositelka Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství, krátce před stými narozeninami překvapila novináře svou odpovědí na otázku, jak je na tom s duševní činností: „Mozek mi funguje stejně jako ve dvaceti! Nepozoruji žádnou změnu, ani pokud jde o kapacitu či nové myšlenky a zápal. Tělo mě chátrá, to je nevyhnutelné, ale mozek, kdepak! Je to dáno velkou plastičností neuronů. I když některé odumírají, ty zbylé se přeskupují tak, aby byly zachovány tytéž funkce. Je ale potřeba je k tomu stimulovat. Udržujte si mozek aktivní a tvůrčí, nenechte ho zlenivět a nikdy nezdegenerujete.“