Ideální úvod do moderní fyziky

Nejnovějším tématem ediční řady pražského nakladatelství Slovart „50 myšlenek, které musíte znát" je fyzika. Autorka Joanne Bakerová nazvala své pojednání FYZIKA – 50 myšlenek, které musíte znát. Svazek přináší čtenářům pět desítek jasně a srozumitelně formulovaných úvah o dějinách fyzikálních objevů, o významu a principech fyzikálních zákonů a teorií, které vysvětlují nejen chování, ale i samotnou existenci našeho vesmíru.

Ilustrační foto

Jednoduše o složitém

V edici „50 myšlenek, které musíte znát“ vyšly v uplynulých čtyřech letech dosud čtyři tituly: Matematika, Filozofie, Management, Psychologie a Digitální svět. Autorka nového pokračování řady – zkušená spisovatelka a v současnosti redaktorka prestižního mezinárodního vědeckého časopisu Nature, Joanne Bakerová, Ph. D. – srozumitelně vysvětluje i ty nejsložitější a nejnáročnější problémy. Díky jasnému, čtivému a srozumitelnému textu se tak její dílo může stát ideálním úvodem do moderní fyziky i pro laiky.

Ve čtyřech tematických celcích (Hmota v pohybu, Fyzika vln, Kvantové hlavolamy, Dělíme atomy, Prostor a čas) seznamuje Joanne Bakerová čtenáře s historickými milníky chápání fyzikálního světa, jako jsou Keplerovy zákony pohybu těles, Newtonův gravitační zákon, Bernoulliho rovnice, Huygensův princip, zákony zachování energie a hybnosti, Brownův pohyb, teorie elektrických obvodů či indukční pravidla. Zároveň objasňuje místy až zarážející závěry moderních vědeckých teorií – od Planckova zákona k Pauliho vylučovacímu principu, od Schrödingerovy kočky k teorii strun, antihmotě, jaderné fúzi, Hubblovu zákonu, velkému třesku, Feynmanovým diagramům, Olbersovu a Fermiho paradoxu… Jednotlivé kapitoly doprovázejí užitečné informace, jako např. biografie předních fyziků, časový sled klíčových událostí daného oboru, názorná schémata a autentické citace.

Knihu nemusíte číst popořádku, můžete v ní bez výčitek svědomí náhodně listovat a hledat ochranu před ztrátou paměti nebo získávat zcela nové vědomosti.

„FYZIKA – 50 myšlenek, které musíte znát“, Slovart, Praha 2013, 1. vyd., 208 str.