Radost z x

Přes všechny obavy z matematiky existuje mezi lidmi poměrně značný zájem tuto vědní oblast lépe pochopit. Příkladem může být aktuální obliba sudoku dokazující, že lidé dovedou řešit logické problémy a zároveň z toho mít potěšení. Zejména těmto zájemcům o matematiku – ale nejen jim – je určena kniha „Radost z x“. Její překlad z anglického originálu vydala s podtitulem „Průvodce matematikou od jedné do nekonečna“ společně nakladatelství Dokořán a Argo (Praha 2015, 1. vyd., 300 str., ISBN 978-80-7363-592-3).

Titulní stránka knížky

Okolo matematiky se točí celý moderní svět. Když víte, kam a jak se dívat, je prakticky všudypřítomná. A univerzální. Jakoby zázrakem matematici kolem nás vidí zákonitosti, k nimž jsme „my ostatní“ slepí. Existuje mnoho lidí, kterým se první setkání s čísly ve škole příliš nevyvedlo, a kteří mají z tohoto rozsáhlého oboru spíše strach místo užitku i potěšení. Omluvou může být skutečnost, že školská matematika je specifická a učíme se jí především proto, abychom u zkoušek uspěli. Ve škole jsou navíc studenti pod časovým tlakem…

Dejte si na ni čas

Matematika je předmět, který si zaslouží více času. Je důležité si v hlavě uspořádat všechny matematické myšlenky. Matematika začala čísly a čísla jsou stále jejím základem, ačkoliv již dávno není omezena jen na číselné výpočty. Dnešní matematika se spíše než čísly zabývá strukturou, vzorem a formou, její metody jsou velmi obecné a často abstraktní.

Matematik i známý popularizátor vědy

Autorem publikace „Radost z x“ je Steven Strogatz (1959), profesor aplikované matematiky na prestižní soukromé Cornellově univerzitě v Ithace ve státu New York. Kromě své odborné práce se Strogatz intenzívně zabývá i popularizací vědy, kde lze jeho přínos srovnat s britským profesorem matematiky na University of Warvick Ianem Stewartem, jehož četné publikace zpřístupňující a přibližující matematiku jsou díky vydávání jejich překladů do češtiny známy také u nás.

Strogatzova populárně naučná kniha „Radost z x“ je úvodem do nejzákladnějších a nejvýznamnějších myšlenek a od čtenářů nevyžaduje předchozí znalost matematiky. Předpokládá u nich pouze zdravý rozum a přirozenou zvídavost. Autorovi nejde o výuku matematiky; jeho hlavním cílem je, aby měl čtenář radost a získal požitek z elegance matematického myšlení, z nalézání souvislostí mezi nejrůznějšími strukturami našeho světa.

Na co se může čtenář těšit

Ani čtenář, který již o matematice něco ví, nepřijde zkrátka: i profesionální matematici si totiž často neuvědomují souvislosti, které považují za dané, a dále o nich neuvažují. I jim má proto co poskytnout výklad, který sice začíná na úplném začátku, ale nemá žádnou horní mez. Pro čtenáře, kteří dávají přednost tradiční metodě „od nejjednoduššího ke složitějšímu“, je výklad uspořádán do šesti základních celků sledujících postupnou interpretaci matematiky. Postupně je provede od elementárních úvah o podstatě čísel (ta žijí vlastními životy a jejich chování nemůžeme ovládat) přes úvahy, jak vznikla, výklad o vztazích mezi nimi (základy algebry, řešení lineárních a kvadratických rovnic, komplexní čísla, funkce) a přes království geometrie a trigonometrie (Pythagorova věta, Eukleidovo dědictví, zázračné kuželosečky, tajemství čísla π) až po seznámení s nejhlubší a nejplodnější částí matematiky – infinitezimálním počtem („kalkulus“) a s pojmy vyšší matematiky (limita, derivace, diferenciální a integrální počet, nekonečno a jeho záludnosti). Samostatná část knihy pojednává o pravděpodobnosti, statistice, sítích a vytěžování dat (poměrně nové obory inspirované složitými aspekty života).

Pro náročné

Závěrečná část se věnuje nejpokrokovějším partiím matematiky – tomu, co sice o matematice obecně víme, ale co ještě nedokážeme zcela postihnout (prvočíselná dvojčata, myšlení v grupách, Möbiova páska, teorie nekonečných množin). Další podrobnosti ze světa matematiky pro náročné čtenáře obsahují poznámky na konci knihy a přehled zdrojů pro další studium.

Schopnost matematika světové třídy Stevena Strogatze vyložit jednoduše – a přitom s humorem i lehkostí – obtížné pojmy své disciplíny je obdivuhodná a jedinečná. Stejně jako nadhled nad možnostmi využití matematiky v rámci jejích aplikací v medicíně, fyzice, právu, umění nebo obchodu.

Test na konec

Zcela závěrem zkuste odpovědět na tři kontrolní otázky: Které číslo je nejosamělejší? Jeden muž natře jeden plot za jeden den. Za jak dlouho natřou tři muži tři ploty? A jaká matematika stojí za vyhledávačem Google? Pokud to nevíte, odpověď najdete právě v této knize.