Obnovitelné zdroje elektronicky

V novém formátu elektronických knih Apple iBooks 2.0. se objevila novinka: další vysokorozpočtový titul „Obnovitelné zdroje energie“. Její autoři – E. Bromová, D. Vargoncik a M. Sovadina – poskytují uživatelům komplexní a rozsahem mimořádný pohled do světa obnovitelných zdrojů energie. Vycházejí z faktu, že populárně naučné knihy se dnes nejen čtou, ale vnímají doslova všemi smysly. Předkládají nám tak zajímavý text doplněný o multimediální show, která rozhodně stojí nejen za zhlédnutí, ale která si zaslouží i ocenění.

Fotogalerie (9)
Ilustrační foto

Komplexní pohled na téma

Kapitoly se věnují všem dosud známým způsobům výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů: energii vody, větru, solární energii, geotermální energii a energii skryté v biomase. Každá z nich si nejprve všímá historie využívání toho kterého zdroje a poté vysvětluje základní principy použité při jeho využívání včetně souvisejících technologických postupů. V závěru uvádí konkrétní příklady světových elektráren a jejich vlivu na životní prostředí.

Potenciální možnosti zdrojů, růst jejich instalovaných výkonů a jiné závislosti vyjadřuje množství grafů. Velmi příjemným zpestřením četby je zařazení kontextových kuriozit a zajímavostí.

Na závěr nechybí zamyšlení nad tempem růstu spotřeby energie ve světě, omezeností těžby fosilních paliv a nad perspektivou obnovitelných zdrojů. Autoři se drží zásady věcnosti a nezaujatosti. Na konci každé kapitoly najdou čtenáři didaktické testy, na nichž si mohou ověřit, zda četli pozorně. Tato „výbava“ je přímo ideální pro využití publikace jak při tvorbě učebnic, tak i přímo jako součást energetického vzdělávání na školách. Kromě jiného systém umožňuje přímo do textu vkládat poznámky a dále s nimi pracovat, fulltextově vyhledávat, procházet hypertextový slovník pojmů, tvořit studijní karty…

Bohatý obrazový doprovod a odkazová výbava

Výklad fyzikálních zákonů či technologických principů doplňují ilustrace, interaktivní schémata a 3D modely. Mimořádná je bohatost a rozsah doprovodného obrazového. V publikaci si můžete prohlédnout stovky hi‑res fotografií elektráren a technologických zařízení, lokalit apod. Všechny jsou opatřeny podrobným popisem. Kromě fotografické dokumentace nabízí kniha velmi kvalitní videa 3D modelů a modely interaktivní. Autoři dokázali výborně využít technických možností skýtaných moderní počítačovou technologií, realitu vhodným způsobem prolnuli s fikcí, aby čtenářům dovolili vzít modely doslova do vlastních rukou a podrobně si je prohlédnout..

Kniha je psána hypertextem s odkazy na mapy, weby společností a na slovníček pojmů, ve kterém lze najít i ty nejmenší detaily.

Na své si přijde každý

Vědecko‑populární kniha je určena převážně pro širokou veřejnost od 14 do 99 let. U odborně náročnějších kapitol nabízí možnost orientace díky multimediálním doplňkům. Svou formou i obsahem dává mimo jiné dobrou představu o budoucnosti populárně‑naučné literatury. Prospěla by jí snad jen trochu živější videa. Každopádně však vlastníky iPadů určitě potěší.

Video

Weby

Obnovitelné zdroje energie