(2241) Medicína a přírodověda » Živé světlo
Prakticky všechny „říše” živé přírody se mohou pochlubit světélkujícími organizmy. Přírodní luminiscenci neznáme jen v říši rostlin. Ale i mezi rostlinami si dnes lidé vytvořili umělé světélkující mutace.
(2242) Biografie » Život plný náhod objevitele penicilinu Alexandera Fleminga
Objevitel penicilinu Alexander Sir Fleming se před 70 lety dočkal jen třetiny Nobelovy ceny za lékařství a fyziologii. Jeho život byl plný vědecké intuice, skromnosti i osudových náhod, bez kterých by se asi nikdy nestal slavným.
(2243) Medicína a přírodověda » Život s nepřítelem - špatnými mikroby
Lidské tělo je domovem 10 000 druhů bakterií, z nichž více než 99 % člověku neškodí. Naopak, pomáhají mu získávat nutriční látky, vylaďovat imunitní systém, vyrovnávat metabolismus i třeba odvracet potíže související se špatnou náladou - proto jsou lidé na těchto bakteriích velmi závislí.
(2244) Bez zařazení » Život se sopkou
Mezi islandské vulkány patří Eyjafjallajökull, Hvannadalshnúkur, Grímsvötn, Katla a Snaefelsjökull… Ve světě se pro ně užívá označení sopka, sopka, sopka, Katla a sopka. Přestože její jméno dokáže málokdo správně vyslovit, stala se Eyjafjallajökull jednoznačně nejznámějším vulkánem roku 2010.
(2245) Biografie » Život zasvěcený chutím a vůním
V buňkách a pletivech mnoha aromatických rostlin se vyskytuje pestrá směs těkavých olejovitých látek (vytvářených jako ochrana před býložravci), které se většinou vyznačují intenzivní, osobitou a člověku často výrazně příjemnou vůní a jedinečnou schopností aktivovat harmonizační síly lidského těla.
(2246) Fyzika a klasická energetika » Zkoumání supertěžkých prvků
Ve spolupráci katedry jaderné chemie Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT s Universitou v Oslu a s Ústavem jaderné fyziky AV ČR v Řeži probíhá v laboratořích cyklotronu U120M výzkum chemických vlastností homologů vybraných supertěžkých prvků – transaktinoidů –, v současné době konkrétně rutherfordia, dubnia, seaborgia a nihonia.
(2247) Jaderná fyzika a energetika » Zkouška velké studené pasti
Dosažení extrémně vysokého vakua uvnitř obrovské toroidální vakuové komory tokamaku ITER  je nezbytným předpokladem pro zahájení operací s plazmatem. Vakuum budou mít na starosti kryopumpy. ''Nikdo nikdy nevyrobil žádnou kryopumpu srovnatelnou s tímto strojem, '' říká vakuový inženýr ITER Roberto Salemme.
(2248) Jaderná fyzika a energetika » Zkušební konvoj pro ITER
A už je to tady. Spojit dva listy papíru můžete sešívačkou či lepidlem, dvě myšlenky jednou větou, dvě věty rýmem, muže a ženu láskou, výrobce a spotřebitele transportem. V případě stavby tisíciletí ITER budou všechny komponenty, které dorazí po moři do středomořského přístavu Fos sur Mer nedaleko Marseille a přeplaví se přes vnitrozemské moře, naloženy na speciální přepravníky.
(2249) Studenti » Zlato a bronz českých studentů z Mezinárodní matematické olympiády
Ve dnech 18. až 28. července se v Kolumbijské Santa Martě uskutečnila každoroční Mezinárodní matematická olympiáda. Letos na ní zabodovali čeští středoškoláci – přivezli domů zlatou a tři bronzové medaile!
(2250) Bez zařazení » Zlatý věk materiálů
Svět dnes využívá mnohem více druhů materiálů než kdykoliv dříve. Co to pro nás a pro naši planetu znamená? Ještě donedávna používali lidé přinejmenším tucet prvků, z nichž se vyráběla většina produktů.