(2351) Reportáže, cestování » Tajemné kruhy v obilí
Každé léto se s dozrávajícími klasy a začínajícími prázdninami objevují "tajemné" kruhy v obilí. Tahle často velmi povedená "přírodní grafitti" si přitom zaslouží i pozornost hvězdářů. Nikoli však jako stopy po mimozemšťanech, projevy geomagnetických polí či tajemné aury velkého Křečopažouta, ale coby zajímavá díla umělců, kteří - z pochopitelných důvodů - zůstávají v anonymitě.
(2352) Astronomie » Tajemné záblesky gama – z vesmíru i ze Země
I přes všechen pokrok posledních let představují dodnes kosmické záblesky záření gama jednu z největších astrofyzikálních záhad. Tyto krátké jevy představující největší známá uvolnění energie, které vzniká vesměs ve velmi vzdáleném vesmíru, můžeme často pozorovat i v normálním viditelném světle a v záření rentgenovém.
(2353) Bez zařazení » Tajemství CO2 – film ve vaší škole
Je CO2 přítel nebo nepřítel? Umíte si vyrobit CO2 doma v kuchyni? Víte, které plyny způsobují skleníkový efekt? Co bude po zapálení explodovat bouřlivěji – balonek naplnění vodíkem nebo kyslíkem?
(2354) Medicína a přírodověda » Tajemství kosatců
Myslíte si, že kosatce jsou jen okrasnými rostlinami v našich zahradách? Nejsou. Cílem práce Terezy Zezulové a Jiřího Štábla, studentů z Purkyňova gymnázia ve Strážnici, bylo potvrdit hypotézu, že kosatce obsahují cenné rostlinné látky významné pro farmacii.
(2355) Fyzika a klasická energetika » Tajemství ochranného kolíku
Kdo z nás by stál o úraz elektrickým proudem? Víme však, jaké chyby v elektroinstalaci doma či v laboratoři k němu mohou vést a jak úrazům předejít?
(2356) Medicína a přírodověda » Tajemství věčného mládí
Podle výzkumu zveřejněného v The Journal of Physiology zřejmě celoživotní fyzická aktivita chrání před ztrátou svalové hmoty a jejích funkcí s přibývajícím věkem.
(2357) Medicína a přírodověda » Tajemství vzniku diamantů
Diamanty mohly vznikat za pomoci slané mořské vody, domnívají se vědci, kteří analyzovali 200 milionů let staré drahé kameny vykrystalizované z oceánských ker zemské kůry. Tato teorie by mohla pomoci řešit dávné dilema, jak vlastně diamanty vznikají.
(2358) Počítače a internet » TajMahal - kyberšpionážní skupina neznámého původu
Odborníci společnosti Kaspersky Lab odhalili na konci roku 2018 technicky velmi vyspělou kyberšpionážní skupinu, která je aktivní už od roku 2013 a odborníci ji nazvali TajMahal. Dostupná data nepoukazují na žádnou známou hackerskou skupinu, na kterou by byla napojená.
(2359) Recenze » Tajné objevy, vynálezy a vědomosti, které předběhly svou dobu
Minulý rok přinesl vydání několika původních knižních titulů našich autorů, které jistě zaslouží pozornosti. Patří mezi ně i nová publikace „Utajené vynálezy“, kterou s podtitulem „Záhadní géniové, tajné objevy, zakázané vědomosti“ vydalo nakladatelství Alpress (Frýdek-Místek 2015, 1.
(2360) Fyzika a klasická energetika » Tak hrome, otepluje nebo ochlazuje?
Klimaalarmisté tvrdí, že CO2 vypouštěné člověkem způsobuje globální oteplování planety. Klimaskeptici se jim vysmívají, že to je nesmysl. Oba tábory snášejí „vědecké“ důkazy pro svá tvrzení. Nasadila tomu korunu NASA, když nedávno uveřejnila vědeckou studii o tom, že CO2 naopak atmosféru ochlazuje.