(2871) Jaderná fyzika a energetika » Zapsáno do atomů(byla vyvinuta experimentální atomová paměť)
Už v roce 1959 slavný fyzik Richard Feynman předpovídal velké možnosti nanotechnologie a spočítal, že veškerá slova, která kdy v historii lidé napsali, by bylo možno zapsat do krychle o straně cca setiny milimetru, pokud by šlo zaznamenávat písmena pomocí jednotlivých atomů.
(2872) Medicína a přírodověda » Záření & medicína
V tomto díle bude řeč o CT a některých speciálních metodách, přístrojovém vybavení na některých pracovištích ČR, zvláštnostech a zajímavostech, o kontrastních médiích.
(2873) Biografie » Záření černého tělesa – životní téma Wilhelma Wiena
Na konci 19. století se všeobecně soudilo, že fyzika je v podstatě uzavřenou vědou umožňující vysvětlit všechny fyzikální přírodní jevy a vytvořit ucelený obraz světa. Mnozí „klasičtí" experimentátoři si přitom neuvědomovali, že právě svými přesnými a svědomitě prováděnými výzkumy začínají klasickou fyziku opouštět a připravují půdu fyzice nové.
(2874) Jaderná fyzika a energetika » Záření gama na pomoc filipínskému byznysu
Většina filipínské produkce koření, sušené zeleniny a dalších rostlinných potravin závisí na jediném přístroji pro mikrobiologickou dekontaminaci - ozařovači gama ve Filipínském ústavu pro jaderný výzkum (Philippine Nuclear Research Institute (PNRI)) v Quezon City poblíž Manily.
(2875) Fyzika a klasická energetika » Žárovky z časů našich babiček
V Muzeu světla v Kralupech nad Vltavou najdete unikátní výstavu světelných zdrojů. Exponáty patří do soukromé sbírky Stanislava Slabyhoudka, která čítá na 8500 žárovek a ostatních světelných zdrojů a je druhou největší svého druhu na světě.
(2876) Obnovitelné zdroje » Zátěžový test dobíječek elektromobilů
Premiérový český test souběžného dobíjení šesti elektromobilů na třech stanicích a současně málo vídané doplňování baterií 12 e-aut jedné značky v místě a čase.
(2877) Astronomie » Zatmění Slunce a počasí
Ve středu, 22. 7. 2009, ponořilo do tmy velkou část Asie nejdelší úplné zatmění Slunce v posledním století. Zatmění mohly vidět asi dvě miliardy lidí, což je rekord v dějinách lidstva. Slunce bylo úplně zakryto Měsícem šest minut a 39 sekund.
(2878) Od čtenářů » Závislost na televizi
Psychologové a psychiatři definují závislost jako poruchu, pro kterou je typické dlouhodobé užívání látky většinou ve větším množství, než si dotyčná osoba přeje, myšlenky na snížení dávek nebo neúspěšné pokusy o takové snížení, přerušení důležitých společenských, rodinných a pracovních svazků kvůli užívání látky, a abstinenční příznaky, pokud látku přestaneme užívat.
(2879) Obnovitelné zdroje » Závod o největší větrnou turbínu světa
V současné době probíhá ve světě závod o sestrojení největší větrné turbíny. Odehrává se zejména mezi evropskými, americkými a čínskými výrobci.
(2880) Biografie » Zavrženíhodné umění matematické jest zakázáno především
S úsměvným titulkovým citátem z Kodexu císaře Justiciána I. z roku 529 n. l. se vydáme po stopách jednoho z nejvýznamnějších českých matematiků 20. století, Eduarda Čecha, a to při příležitosti 125. výročí jeho narození. Tento muž, který matematice zasvětil celý život, vždy razil zásadu: "Vyučování matematice na základní a střední škole musí být zajímavé a užitečné!