(41) Počítače a internet » Albireo
Albireo je nový redakční systém připravený dvěma studenty Fakulty informatiky Masarykovy univerzity Brno. Svůj název dostal podle hvězdy v souhvězdí Labutě. V té době ještě uničovští gymnasisté se s tímto projektem zúčastnili v loňském roce finále 15.
(42) Medicína a přírodověda » Alergie na Wi-Fi aneb elektromagnetická hypersensitivita
Světová zdravotnická organizace WHO zavedla nový výraz „elektromagnetická hypersensitivita“ (EHS). Lidé trpící nevysvětlitelnými bolestmi hlavy, vyrážkami, či slabostí neznámého původu totiž někdy za původ svých potíží označují zdroje elektromagnetického záření.
(43) Biografie » Alessandro Volta
Před 260 lety, 19. února roku 1745, se v italském městečku Como narodil Alessandro Volta, jeden ze zakladatelů moderní technické civilizace, objevitel prvního zdroje elektrického proudu .
(44) Biografie » Alexander Henri Becquerel
Chodci, proplétající se 14. února roku 1896 v pošmourném odpoledni rušnými bulváry francouzské metropole nad Seinou, netušili, že nedaleko odtud, za zaprášenými okny pařížské polytechnické školy, začal právě nový věk.
(45) Biografie » Alfred Bernhard Nobel
Celý můj pozůstalý majetek nechť je využit následujícím způsobem: kapitál vložený vykonavatelem mé vůle do cenných papírů dá základ fondu, jehož úroky se každoročně rozdělí ve formě cen těm, kteří se během uplynulého roku nejvíce zasloužili o prospěch lidstva.
(46) Jaderná fyzika a energetika » Allegro znamená rychle
Allegro je název projektu rychlého, plynem chlazeného reaktoru (GFR), který je jedním z představitelů jaderných reaktorů čtvrté generace. Na jeho vývoji pracuje Francie, Japonsko a Švýcarsko. Na vývoji se dále podílejí ii Maďarsko, Slovensko i Česko.
(47) Bez zařazení » Alpská metra
Lyžařskou sezónu v Alpách prodlužují až o dva měsíce jinak už málem odepsané pozemní lanovky. Říká se jim „alpská metra". Od kolejových lanovek – jaké vyjíždějí v Praze na Petřín, v Tatrách na Hrebienok a na vyhlídkové vršky několika desítek evropských měst – se liší tím, že projíždějí skalními tunely.
(48) Medicína a přírodověda » Alternativa fotosyntézy
Obří škeble (lucinid clams) získávají část, popř. veškerou potravu ze symbiotických bakterií žijících v jejich žábrách. Bakterie získávají energii nikoliv ze slunečního záření jako rostliny, ale z jednoduchých chemikálií vyskytujících se v jejich okolí.
(49) Obnovitelné zdroje » Americká sluneční elektrárna jako záložní zdroj energie
Největší sluneční elektrárna na světě Solana se nachází 130 km jihozápadně od Phoenixu v Arizoně. Ročně vyprodukuje 900 GWh elektřiny, což stačí k zásobování 70 000 domovů. Obklopuje ji koberec 3 000 zrcadel a jako první v USA je přímo propojena se systémem skladování energie.
(50) Bez zařazení » Amoniak zase jinak
Zemská atmosféra obsahuje 78,1 objemových procent dusíku N2 coby prvku. Až do počátku 20. století jsme ho však neuměli využít a jediným značně omezeným zdrojem vázaného dusíku pro použití v chemii byl přírodní chilský ledek, obsahující jako základní složku dusičnan sodný NaNO3.