(41) Bez zařazení » Aerogely – pevné látky lehčí vzduchu
Ve 30. letech 20. století americký chemik Samuel Kistler vyrobil nejlehčí pevnou látku na světě. Jemným způsobem odstranil kapalinu ze silikagelu a zůstala mu čistá kostra s nanootvory. Kostra obsahovala 99 % vzduchu a vypadala jako zmrzlý kouř.
(42) Rozhovory » Agrovoltaika
Miroslav Kudrna pracuje více než 19 let v Portugalsku pro firmu která vyrábí foliovníky (skleníky, kde je sklo nahrazené folií) a kovové haly. Při své práci přemýšlí a dívá se kolem sebe. A napadají ho všelijaké věci: například jak pomoci zemědělcům pro které foliovníky vyrábí, aby si na svém pozemku více vydělali, aniž by jim to přineslo práci navíc.
(43) Biografie » Akademik J. Heyrovský
Akademik Jaroslav Heyrovský se narodil 20. prosince 1890 v Praze v rodině univerzitního profesora. Po skončení gymnázia pokračoval ve studiu na Karlově univerzitě, obor fyzika a chemie, který se tenkrát učil na Filozofické fakultě.
(44) Medicína a přírodověda » AktinoterapieLéčba pomocí ionizujícího záření
Pro spoustu lidí jsou slova „ozařování“, „radioterapie“ nebo „onkologie“ spojena s tou největší hrůzou, smrtí a beznadějí… to je však veliký omyl. Strategie a taktika léčby nádorových onemocnění v současné době u nás je na špičkové úrovni.
(45) Studenti » Aktuality Centra studentských aktivit České kosmické kanceláře
Centrum studentských aktivit České kosmické kanceláře upozorňuje na programy pro studenty, mladé vědce a ostatní mladé zájemce o kosmonautiku.
(46) Obnovitelné zdroje » Aktuálně o fotovoltaické přeměně energie
Světová výroba solárních fotovoltaických (PV) panelů roste v posledních letech vysokým tempem a v roce 2005 už překročila hodnotu 1 GWp celkového nominálního výkonu.
(47) Obnovitelné zdroje » Akumulační teplárna Skupiny ÚJV
Světová spotřeba energie a tepla roste a díky plánům na snižování emisí CO2 se do výroby zapojuje stále více obnovitelných zdrojů energie (OZE).
(48) Rozhovory » Aladin
Většinu z nás předpověď počasí zajímá hlavně proto, zda si máme zítra vzít na sebe svetr nebo zalévat zahrádku. Pro koho dalšího ale může být přesná předpověď počasí důležitá a proč? Na toto téma a podrobnosti modelového předpovídání počasí jsme si povídali s RNDr.
(49) Obnovitelné zdroje » Albedo
„Napadlo někdy někoho, co se stane s energií, která se měla odrazit od normálního povrchu, a které se dá do cesty plocha fotovoltaického panelu? Kolik se tak vyrobí odpadního tepla, které by se jinak vrátilo zpět do vesmíru?
(50) Biografie » Albert Einstein
Právě před 50 lety, 18. dubna 1955, zemřel v Princetonu (USA) jeden z největších vědců všech dob – Albert Einstein.