Článků v rubrice: 78

Elektroenergetika v českých zemích
(Retrospektiva na prahu 21. století)

CD sebe samo představuje jako encyklopedické dílo rozvedené na 1873 normalizovaných stánkách s 2581 obrázky, grafy a tabulkami.

Fotogalerie (5)
Ilustrační foto

Autorem je Ing. Miroslav Kubín, DrSc., kapacita v naší elektroenergetice z nejvyšších a někdejší ředitel dnes již zaniklých Českých energetických závodů (pozor, neplést si s ČEZ). Publikace je obsahově velmi zajímavá a nalezneme v ní mnohem více, než slibuje název. Pojednává o elektřině jako formě energie, o historii rozvoje energetiky, přestavuje dnešní zdroje energie s jejich možnostmi a výhledem do budoucna, podrobně rozebírá komponenty elektrických systémů (kabely, pojistky, transformátory...) a pozornost věnuje i energetické politice a legislativě. Probíraná témata jsou zpracována a podána velmi fundovaně a objektivně (což mi u v podstatě propagační publikace nepřijde jako úplně samozřejmé).
Na začátek je zařazena krátká kapitola o elektřině jako formě energie. Jsou zde uvedeny zvláštnosti elektřiny a především jsou rozebrány transformace druhů energie a jejich účinnosti, což považuji za snad nejdůležitější aspekt v elektroenergetice. Pro mne osobně byla rozhodně nejzajímavější kapitola Moderní zdroje. Pojednává o obnovitelných zdrojích a o jaderné energetice. Je zde ucelený přehled celé řady technologií s teoretickými a praktickými hranicemi jejich možností, zhodnocením jejich výhledu do budoucna a vzájemným porovnáním. Víte, jak se získává energie čerpáním studené vody z hloubky oceánu, jak lze získat maximální teplo spálením uhlí, jak se liší tokamak od stelaratoru, jaké typy vrtulí mají větrné elektrárny? V této kapitole se vše dovíte.
Zbývá se krátce zastavit u technického provedení. Celé dílo nemá přehledný obsah (obsah má a vypadá i hezky, ale záhy zjistíte, že se špatně orientujete). Velmi postrádám tlačítko “Zpět”, které by mne vrátilo zpátky do obsahu.
Za podstatný neduh považuji kvalitu obrázků. Jsou převážně naskenované z různých dokumentů a skript a nelze je zvětšit jinak než změnou rozlišení monitoru.CD obsahuje také asi 10 animací, které kdyby tam nebyly, asi by se nic moc nestalo. Dovolím si tvrdit, že animace evropské unie a životního prostředí jen zabírají místo na disku (čert ho vem) a připravují o čas toho, kdo si je pustí.

CD si můžete objednat na adrese redakce. Pro studenty a školy zdarma!

Robert Chudý