(2731) Biografie » Vynálezce elektronového mikroskopu čekal na udělení Nobelovy ceny padesát pět let
Technologický pokrok, jímž se v historii světové vědy a techniky pyšní první desetiletí 20. století, by nebyl možný bez mohutného pracovního nasazení a badatelských úspěchů fyziků a dalších přírodovědců, kteří navazovali na objevy svých velkých předchůdců.
(2732) Biografie » Vynálezce všedního dne
Jsou vynálezci, kteří třeba jen jedním, ale zato zásadním objevem postrčili technický rozvoj daleko vpřed a zapsali se do technické historie zlatým písmem. Ale jsou i tací, které zná málokdo, i když se s jejich vynálezy setkáváme na každém kroku.
(2733) Biografie » Vynalezl elektromagnet
V letošním roce si připomínáme 230 let od narození pozoruhodného člověka – vědce samouka, vynikajícího fyzika a vynálezce Angličana Williama Sturgeona, na kterého sice svět trochu pozapomněl, ale bez jehož vynálezu elektromagnetu bychom si dnešní moderní společnost vůbec nedokázali představit.
(2734) Bez zařazení » Vynalezli ostnatý drát
První krok ke změně z rančerského volného života a jeho kočovné kultury v Severní Americe k uzavřeným hranicím znamenal obyčejný drát. Byl však málo efektivní a dobytek jej snadno prorazil. Počátky pokusů vyrobit něco podobného ostnatému drátu spadají do roku 1867, kdy si Lucien B.
(2735) Medicína a přírodověda » Vypěstujeme si nové tělo?
Implantací takzvaných embryonálních kmenových buněk je možné léčit sedmdesát druhů jinak téměř neléčitelných nemocí. Tyto buňky se totiž umí vyvinout do jakékoli libovolné formy – čili jen jimi jde vytvořit či dotvořit jakýkoliv lidský orgán, tkáň i krvinky.
(2736) Obnovitelné zdroje » Vypěstujte si vlastní elektřinu
Na výrobu elektřiny to sice zatím tak úplně nevypadá, ale… Z malého čtvercového trávníku na střeše Nizozemského ekologického institutu ve Wageningenu vychází spleť jasně červených kabelů. Podle výzkumníků by tento zelený záhon mohl znamenat revoluci ve výrobě elektřiny.
(2737) Medicína a přírodověda » Vypláznutí jazyka jako diagnostika
Vyplázněte jazyk a řekněte Á. Tentokrát nepůjde o to, abychom viděli hlouběji do krku, ale podíváme se hodně zblízka na povrch jazyku. Žije na něm jedinečné společenství mikroorganizmů.
(2738) Jaderná fyzika a energetika » Vypouštění radioaktivní vody z Fukušimy do moře
Pracovní skupina Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE), která přezkoumává japonskou politiku vypouštění upravené vody z jaderné elektrárny Fukušima Dai-iči v souladu s příslušnými mezinárodními bezpečnostními normami, zveřejnila první zprávu v dubnu loňského roku.
(2739) Studenti » Vyprogramoval si druhé místo
Stříbrný Martin Paar z Vysokého učení technického v Brně si své druhé místo vyseděl u počítače. Vyhrál s originálním programem, který se snaží snížit náklady na provoz elektrických sítí.
(2740) Bez zařazení » Vyřeší bio-architektura situaci afrických slumů?
Autonomní architektura, která buduje sebe samu na základě biologických principů? Biosyntetické struktury, které se na principu sebeřazení zahušťují v předem určených bodech, a vyrůstají do velikosti poschoďových domů?