(51) Medicína a přírodověda » Alergie na Wi-Fi aneb elektromagnetická hypersensitivita
Světová zdravotnická organizace WHO zavedla nový výraz „elektromagnetická hypersensitivita“ (EHS). Lidé trpící nevysvětlitelnými bolestmi hlavy, vyrážkami, či slabostí neznámého původu totiž někdy za původ svých potíží označují zdroje elektromagnetického záření.
(52) Biografie » Alessandro Volta
Před 260 lety, 19. února roku 1745, se v italském městečku Como narodil Alessandro Volta, jeden ze zakladatelů moderní technické civilizace, objevitel prvního zdroje elektrického proudu .
(53) Biografie » Alexander Henri Becquerel
Chodci, proplétající se 14. února roku 1896 v pošmourném odpoledni rušnými bulváry francouzské metropole nad Seinou, netušili, že nedaleko odtud, za zaprášenými okny pařížské polytechnické školy, začal právě nový věk.
(54) Jaderná fyzika a energetika » Alfa a omega magnetického udržení
Málokdo pochybuje o tom, že při izolaci termojaderného plazmatu se používá k vytváření udržujícího magnetického pole něco jiného než elektromagnety (na rozdíl od permanentních magnetů). Udržení termojaderného plazmatu můžete vylepšit buď zvětšením objemu plazmatu,  nebo, při zachování kvality, zvýšením intenzity magnetického pole.
(55) Biografie » Alfred Bernhard Nobel
Celý můj pozůstalý majetek nechť je využit následujícím způsobem: kapitál vložený vykonavatelem mé vůle do cenných papírů dá základ fondu, jehož úroky se každoročně rozdělí ve formě cen těm, kteří se během uplynulého roku nejvíce zasloužili o prospěch lidstva.
(56) Biografie » Alfred Werner a milník v dějinách chemie
K letošnímu stému výročí úmrtí zakladatele komplexní chemie Alfreda Wernera přinášíme jeho životopis i zajímavosti o vzniku nového vědního oboru anorganické chemie.
(57) Jaderná fyzika a energetika » Allegro znamená rychle
Allegro je název projektu rychlého, plynem chlazeného reaktoru (GFR), který je jedním z představitelů jaderných reaktorů čtvrté generace. Na jeho vývoji pracuje Francie, Japonsko a Švýcarsko. Na vývoji se dále podílejí ii Maďarsko, Slovensko i Česko.
(58) Bez zařazení » Alpská metra
Lyžařskou sezónu v Alpách prodlužují až o dva měsíce jinak už málem odepsané pozemní lanovky. Říká se jim „alpská metra". Od kolejových lanovek – jaké vyjíždějí v Praze na Petřín, v Tatrách na Hrebienok a na vyhlídkové vršky několika desítek evropských měst – se liší tím, že projíždějí skalními tunely.
(59) Medicína a přírodověda » Alternativa fotosyntézy
Obří škeble (lucinid clams) získávají část, popř. veškerou potravu ze symbiotických bakterií žijících v jejich žábrách. Bakterie získávají energii nikoliv ze slunečního záření jako rostliny, ale z jednoduchých chemikálií vyskytujících se v jejich okolí.
(60) Praktické informace » Amatérská ochranná rouška
V boji proti koronaviru je potřeba velkého množství ochranných roušek a zdravotnických masek. Odborníci vyzývají: „Noste všichni masku, abyste se vyhnuli infekci!“. Rostoucí poptávka způsobila vážný nedostatek masek.