(21) Jaderná fyzika a energetika » 40 let od spuštění prvního tokamaku v Československu
V září jsme vzpomněli 60 let od spuštění prvního štěpného reaktoru v Československu. Ale bylo ještě další výročí: 40 let od uvedení do provozu prvního tokamaku v Československu. Kořeny této výjimečné události sahají do doby krátce po založení Ústavu fyziky plazmatu v roce 1959.
(22) Jaderná fyzika a energetika » 50 let tokamaku
Deset let po svém zrození se slovo tokamak stalo slovem mezinárodním, stejně jako svého času slovo sputnik. Od průlomového modelu T-3 k největšímu tokamaku na světě – tokamaku JET – bylo tehdy v roce 1968 ještě daleko.
(23) Medicína a přírodověda » 536 n. l. – rok temnoty
V roce 536 n. l. slunce potemnělo a teplota na naší planetě prudce poklesla. Nastal hladomor, mor a kolaps celých říší. Teprve dnes začínáme zjišťovat, co bylo příčinou.
(24) Jaderná fyzika a energetika » 60 let od spuštění prvního jaderného reaktoru v Československu
Společnost Centrum výzkumu Řež s. r. o. provozuje dva výzkumné jaderné reaktory. Oba vznikly rekonstrukcí a modernizací svých starších předchůdců. Oba v letošním roce slaví jubilea: Výzkumný reaktor LR-0 slaví 35 let od spuštění a výzkumný reaktor LVR-15 dokonce 60 let.
(25) Jaderná fyzika a energetika » 66 a 77 aneb k budoucnosti jádra
„Zkoumání nitra hmoty nevede jen k uspokojení odvěké touhy lidstva po poznání principu našeho světa. Ukázalo se, že vedlejším produktem může být nalezení nových zdrojů energie. Jedním z příkladů, jak vědci správně uchopili výsledky základního vědeckého výzkumu, je objev elementární částice nazvané neutron (za pár týdnů tomu bude 77 let) a spuštění prvního jaderného reaktoru (před 66 lety),“ napsal autor toto článku ještě před svým odchodem tam, odkud není návratu.
(26) Biografie » A. H. Compton – muž v pozadí projektu Manhattan
"Vesmír, který se systematicky rozpíná, svědčí o pravdivosti nejvznešenějšího výroku, jaký byl kdy pronesen: Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi". A. H. Compton
(27) Praktické informace » Aby se úřední šiml nažral a občan zůstal celý
Nikdo je nemá rád. Už od dob Marie Terezie, kdy nahradili těžkopádný, pomalý a nevýkonný feudální systém. Tenkrát byla ovšem byrokratizace výkřikem módy, z Francie převzatým trendem, který zachránil neovladatelný Titanic habsburské monarchie, a nelibost, kterou vyvolávala, byla způsobována především její výkonností, neúplatností a důsledností v dodržování zákonů a předpisů.
(28) Biografie » Adam Tomčáni poprvé oddělil astronomii od fyziky
Při hledání tzv. „kulatých“ životních výročí v kalendáři historie světové vědy a techniky najdeme na internetových stránkách v materiálech Matematického ústavu SAV i stručnou biografii dnes již zcela neznámého slovenského fyzika a pedagoga Adama Tomčániho.
(29) Rozhovory » Adéla Křepelová – z FJFI do švýcarského výzkumného centra
Adéla Křepelová je příkladem, jak se uplatňují znalosti absolventů českých vysokých škol v zahraničí. Vystudovala Fakultu jadernou a fyzikálně inženýrskou na ČVUT Praha, pokračovala doktorandským studiem na TU Dresden, působila ve výzkumném centru Dresden-Rossendorf a v současné době pracuje v Paul Scherrer Institutu (PSI) ve Švýcarsku.
(30) Obnovitelné zdroje » ADELE ještě nevečeřela
ADELE se teprve rodí. Až vyroste do krásy, bude „večeřet“ či obědvat elektřinu z větrných a jiných nestabilních energetických zdrojů a na požádání ji zase posílat dál, až bude potřeba. ADELE není kytka, ale program velkokapacitního skladování elektřiny.
... 1 2 3 4 5 6 » 223 ...