e-zin popularizující vědu a techniku

Talenty pro budoucnost energetiky

Výsledky soutěže diplomových a doktorandských prací „Cena ČEZ 2007“ „Společnost ČEZ provozuje elektrárny, distribuční sítě, obchoduje s elektřinou a vedlejšími energetickými produkty a všechny tyto činnosti spotřebují mnoho energie – totiž té lidské,“ řekla na úvod slavnostního předávání Ceny ČEZ v Betlémské kapli Hana Krbcová, ředitelka sekce Lidské zdroje Skupiny ČEZ. „Proto potřebujeme lidské síly, techniky, inženýry, zkrátka dostatek nových pracovníků do energetiky, která je oborem budoucnosti. Proto vyhledáváme a podporujeme talentované studenty a pořádáme tuto soutěž,“ dodala.

Osvícený profesor - Karel Václav Zenger

Karel Václav Zenger, profesor pražské polytechniky, se narodil 17. prosince 1830 v Chomutově a zemřel 22. ledna 1908 v Praze. Tento vědec a vynálezce, ale především pedagog, vychoval několik generací českých techniků.

Nové spojení pro Prahu

Vlaky, železnice, rosa na kolejích. Pro někoho denní potřeba, pro jiného romantika nebo zpestření způsobu cestování. Jsou i tací, kteří vnímají železnici jako celoživotní hobby. V každém případě železnice dodnes nic neztratila na své přitažlivosti, ať již v rámci celosvětové sítě nebo třeba jen v lokálnějším měřítku pražské integrované dopravy. „Nové spojení“ pro Prahu není pouze názvem tohoto článku, ale označuje i významný projekt, který se pomalu, ale jistě klube na svět. Je jedním z těch, které zasáhnou do života nejen obyvatel hlavního města, ale doslova mezinárodní obce cestujících po železnici.

Hooverova přehrada

Americká řeka Colorado sbírá vodu na ploše větší než 2,5 tisíc kilometrů čtverečních a odvádí ji v objemu přibližně 21 miliard kubických metrů ročně (neboli 21 tisíc kilometrů kubických) do Tichého oceánu. Již od devatenáctého století vrtala mnoha lidem hlavou myšlenka jak využít energii tohoto zdroje a jeho vodu pro zavlažování a jak zabránit občasným záplavám, které Colorado lidem ve svém povodí čas od času připravilo. Řešení bylo nasnadě – postavit přehradu. Potíž byla pouze v jejích rozměrech.

Vodík bezpečnější než benzín

Před třemi lety se pohyboval celkový počet prototypů aut na vodík v celém světě okolo šesti stovek. Dnes jich už je přes tisíc, což však neznamená žádný průlom. „Důležité je dostat tuto technologii do sériové výroby, a to vidím v současné chvíli, především z finančních důvodů, velice skepticky. Na průlom ve vodíkové energetice si ještě počkáme,“ prohlašuje Zdeněk Porš, absolvent ČVUT v Praze a český odborník zabývající se ve výzkumném centru v německém Jülichu vývojem palivových článků. Svůj doktorát získal na Technické univerzitě Cáchy a je autorem dvou patentů a dvou patentových přihlášek v oboru palivových článků.

... 1 « 513 514 515 516 517 518 519 » 629 ...

Soutěž / Listopad

Nová soutěžní otázka na listopad a prosinec:

Která vodní elektrárna byla v Česku postavena jako první, a která vodní elektrárna v Česku je nejstarší dosud funkční?

V září a říjnu jsme vám zamotali hlavu medicínskou otázkou, který sval v lidském těle přednostně nespotřebovává glykogen, ale tuky. Správná odpověď je sval soleus. Soleus je hluboký lýtkový sval, který je převážně složený z pomalých typů svalových vláken, a na rozdíl od rychlých svalů, které mají vyšší zásoby glykogenu, který využívají rychle, sval soleus spoléhá více na oxidaci tuků jako zdroj energie při dlouhodobé práci. Přestože soleus určité zásoby glykogenu má, spotřebovává hlavně tuky, což podporuje jeho funkci vytrvalostního svalu. (Spalování tuků vsedě: Přínosy cviku soleus push-up) Glykogen je ve všech, i v hladkých svalech, ale v některých hodně málo, což je právě sval soleus a třeba i srdeční sval. 

Odměnu posíláme panu Luboši Zoubkovi do Brna. Gratulujeme!


Souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Opište prosím text z obrázku

Video

Stellarátory - budoucnost energetiky?

Zjímavý průřez historií jaderné fúze a propagace jednoho ze směrů výzkumu - stellarátorů. množstvím animací i reálných záběrů podává srovnání se současnými tokamaky.

Zdroj: www.Youtube.com

Anketa Třípólu

O čem byste si chtěli přečíst v některém z příštích PDF čísel?

Provoz portálu v letech 2014-2022
podpořila Nadace ČEZ

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

close
detail