(2391) Obnovitelné zdroje » Teplotní rozdíly mořské vody – netradiční obnovitelný zdroj energie
Jednou z metod využití energie moří a oceánů je využívání teplotních rozdílů teplé vody na povrchu a studené vody v hloubce 500 až 1 000 m. Tento způsob se označuje Ocean Thermal Energy Conversion (OTEC).
(2392) Jaderná fyzika a energetika » Terabyty na cestách aneb Golem už umí co ITER teprve zkouší
Nikdy si nebyly francouzské Cadarache a japonské Rokkasho tak vzdálené jako onoho slunného dopoledne roku 2005. Tehdy se rozhodlo, že tokamak ITER se postaví v Cadarache a v Rokkasho Muro bude „pouze“ komplex International Fusion Energy Research Centre (IFERC).
(2393) Reportáže, cestování » Terakotová armáda
V roce 1974 učinilo pár čínských rolníků největší archeologický objev 20. století. Ve snaze vykopat novou studnu  narazili v hloubce pěti metrů na obrovské množství keramických střepů. Přivolaní vědci začali postupně odhalovat něco neuvěřitelného: obrovské podzemní prostory se stovkami a stovkami soch.
(2394) Studenti » Termojaderná fúze a děti na Veletrhu vědy
Přichází rekordní okamžik. Poněkud nejisté prstíky mačkají klávesnici: předionizace rozžhaveným wolframovým vláknem nastartována, magnetické pole nabito na 250 V, což je dvakrát méně než je zvykem, ještě ...
(2395) Jaderná fyzika a energetika » Termojaderná fúze jako podnikatelský záměr
Vážně míněný výzkum termojaderné fúze zahájily po 2. světové válce vítězné mocnosti: Sovětský svaz, Spojené království a Spojené státy. V Sovětském svazu soukromník neupekl chleba, natož termojadernou fúzi, takže pro fúzní podnikatele zbývaly USA a SK.
(2396) Jaderná fyzika a energetika » Termojaderná fúze na rozcestí
Kdy už je termojaderné zařízení ziskové?
(2397) Recenze » Termojaderná fúze pro každého
Při příležitosti 45. výročí založení vydal Ústav fyziky plazmatu AV ČR knihu Řízená termojaderná syntéza pro každého.
(2398) Jaderná fyzika a energetika » Termojaderná fúze v soukromých rukách
Běžně se koncepty dobývání termojaderné energie pro průmyslové cíle dělí podle přístupu na magnetické a inerciální. Určitě bychom objevili i další způsoby, jak fúzní bojiště rozdělit. Co třeba na fúzi státní a soukromou?
(2399) Fyzika a klasická energetika » Termoluminiscenční datování
V minulém čísle jsme se seznámili s radiouhlíkovou metodou určování stáří, dnes představíme další, založenou rovněž na poznatcích jaderné fyziky.
(2400) Jaderná fyzika a energetika » Termoska pro tokamak
Víte, jak odlišit celosupravodivý tokamak od tokamaku s vinutím z mědi? Zeptat se obsluhy! Ale dost humoru, před námi je budoucnost lidstva… Vypadá‑li tokamak jako hrnec s okénky, můžete si být jistí, že se jedná o celosupravodivý tokamak.