(2611) Bez zařazení » ZeroCat-120 – trajekt na elektřinu
K nejkratšímu spojení pevniny s blízkými ostrovy či poloostrovy, nebo ke zkrácení objížďky zálivů a řek v místech, přes která se nedají postavit mosty, slouží dnes po celém světě nejméně 10 tisíc větších námořních a říčních trajektů.
(2612) Sci-fi » Zhluboka se nadechněme a ponořme se do historie virtuální reality!
Virtuální realita je už staletí a možná tisíciletí součástí našeho života. To jen počítače jí daly další rozměr a vdechly jí nový život. Byla by ale škoda zapomenout, odkud se vzala.
(2613) Fyzika a klasická energetika » Zima a čerstvý vzduch
Je zima, ale v našich domovech pěkně teploučko. Jak ale teplo neztratit a přitom se „neudusit“? Odpovědět je nasnadě – musíme se naučit správně větrat. Jak na to?
(2614) Jaderná fyzika a energetika » Zirkonium – nezbytné pro jadernou energetiku
Zájem o zirkonium, kovový prvek s atomovým číslem 40, upoutaly na „západě“ i na „východě“ jeho dobré mechanické a chemické vlastnosti a zejména mimořádná odolnost čistého zirkonia proti korozi. Hlavní uplatnění dnes nalézá v jaderné energetice.
(2615) Bez zařazení » Získávání prvků vzácných zemin z rybích fosilií
V západní části Pacifického oceánu leží malý ostrov Minami-tori-shima, nejvýchodnější teritorium Japonska. Nejbližší pevnina je vzdálená 1 000 kilometrů.
(2616) Astronomie » Zítra přejde Venuše přes Slunce
Ve středu 6. června 2012 brzy ráno, doslova se zábleskem prvních slunečních paprsků, se budeme moci pohroužit do sledování mimořádného astronomického úkazu – přechodu Venuše přes sluneční disk. Podobný přechod se odehrál také před osmi lety 8.
(2617) Obnovitelné zdroje » Živá elektrárna
Rostoucí potřeba alternativních zdrojů elektřiny nutí výzkum hledat nové možnosti také v aplikaci poznatků vědeckých disciplín, které s technikou přímo nesouvisejí. Díky objevům molekulární biologie tak klasické solární panely možná brzy získají alternativu.
(2618) Medicína a přírodověda » Živé světlo
Prakticky všechny „říše” živé přírody se mohou pochlubit světélkujícími organizmy. Přírodní luminiscenci neznáme jen v říši rostlin. Ale i mezi rostlinami si dnes lidé vytvořili umělé světélkující mutace.
(2619) Biografie » Život plný náhod objevitele penicilinu Alexandera Fleminga
Objevitel penicilinu Alexander Sir Fleming se před 70 lety dočkal jen třetiny Nobelovy ceny za lékařství a fyziologii. Jeho život byl plný vědecké intuice, skromnosti i osudových náhod, bez kterých by se asi nikdy nestal slavným.
(2620) Medicína a přírodověda » Život s nepřítelem - špatnými mikroby
Lidské tělo je domovem 10 000 druhů bakterií, z nichž více než 99 % člověku neškodí. Naopak, pomáhají mu získávat nutriční látky, vylaďovat imunitní systém, vyrovnávat metabolismus i třeba odvracet potíže související se špatnou náladou - proto jsou lidé na těchto bakteriích velmi závislí.