Článků v rubrice: 72

Matematika života – odkrývání tajemství bytí

„Matematika jsou dveře a klíč k vědě. Věci na tomto světě nelze poznat bez znalosti matematiky“, řekl už ve 13. století slavný anglický filosof a vědec Roger Bacon. A měl pravdu – bez významného přispění moderní matematiky není v 21. století možný ani rozvoj biologických věd. Potřeby prudce se rozvíjejících věd o živých organismech tak daly vznik nové mezioborové disciplíně nazývané matematická biologie.

Století fyzikálních objevů

Objevy, které změnily ve dvacátém století fyzikální obraz světa a ovlivnily náš každodenní život: právě o nich pojednává kniha znamenitého popularizátora vědy, Ivo Krause. Seznamuje nás nejen s objevy, ale hlavně s lidmi – vědci. Všichni měli jedno společné: přirozenou lidskou touhu objevovat, klást si těžké otázky a hledat na ně netradiční odpovědi. Nepracovali pro slávu a většinou ani pro osobní prospěch; důležitější než cíl byla cesta, kterou k němu museli ujít. Vědecký objev, průkopnický čin, vynález, technické řešení… Mnoho práce, léta dřiny, noci strávené v laboratořích či pracovnách, někdy již zmíněná náhoda, štěstí. Ale to přece přeje jen připraveným. Galerie těch, o nichž kniha pojednává, se to týká především.

Moderní toxikologie v rozšířeném vydání

Zájem čtenářů odborné literatury vyvolal další aktualizované a rozšířené vydání ojedinělé publikace věnované moderní toxikologii. Knihu „Toxikologie. Interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky.“ autora doc. Linharta, vydala v roce 2014 VŠCHT Praha (ISBN 978-70-7080-877-1).

Efektivní spalování paliv

Na knižním trhu se konečně objevila nová odborná publikace na současné úrovni poznání věnovaná procesům účinného spalování paliv. Jak pravil Ludwig Boltzmann: „Není nic praktičtějšího, než dobrá teorie.“ Stoprocentně to splňuje kniha „Efektivní spalování paliv“ (Praha 2014, 1. vyd., 138 str., ISBN 978-80-260-5394-4), jejímž autorem je emeritní profesor v Ústavu energetiky Fakulty strojní, ČVUT v Praze, prof. Ing. František Jirouš, DrSc.

Nová pomůcka pro řešení fyzikálních úloh

Slavný americký vynálezce – držitel více než 300 realizovaných patentů – a šéf výzkumu General Motors, Charles F. Kettering, kdysi řekl, že „dobře formulovaný problém je napůl vyřešený“. Svým výběrem a zejména formou zadání této myšlence vyhovuje podstatná část k řešení zařazených fyzikálních úloh v nové publikaci pro studenty vysokých škol „Fyzika v příkladech – Mechanika“ autorů prof. Ing. Ladislava Samka, DrSc. a prof. Ing. Františka Černého, DrSc., vědeckopedagogických pracovníků z Fakulty strojní ČVUT Praha. Nová sbírka příkladů z fyziky je určena nejen posluchačům a pedagogickým pracovníkům technických univerzit, ale každému, kdo chce nebo se ve svém zaměstnání neobejde bez prohlubování znalostí fyziky.

Nový kompletní průvodce klikatými cestami dějin lékařství

Francouzský myslitel a zakladatel pozitivismu Auguste Comte pronesl zhruba před 160 lety známou úvahu: „Není možné dobře poznat nějakou vědu, neznáme-li její historii." Výjimkou není ani lékařství, jehož bohatá historie sahá až kamsi do prehistorie. Bez zajímavosti pro zvídavé tedy určitě nebude nová publikace „Kompletní historie medicíny", která se právě dějinám tohoto významného oboru lidské činnosti věnuje. Představuje dějiny lékařství jako hrdinský příběh boje vědců i praktických lékařů s chorobami a se smrtí. Kniha je proto i poklonou tomuto povolání a těm, kteří mu zasvětili celý život.

... 1 « 4 5 6 7 8 9 10 » 12 ...