Článků v rubrice: 78

Řízená termojaderná fúze pro každého

„Termojaderná fúze bude fungovat, až ji společnost bude potřebovat,“ řekl klasik výzkumu řízené termojaderné fúze L. A. Arcimovič. Zdá se, že tato doba klepe na dveře. Absolutní růst počtu obyvatel, vyrovnávání životní úrovně, vyčerpání zásob fosilních paliv směřuje nevyhnutelně k energetickému deficitu lidské společnosti. Hledání spolehlivých zdrojů energie patří k úkolům, na jejichž řešení závisí i udržitelný rozvoj. Jednou z nabídek je energie termojaderné fúze. Energie fúze, zdroje bezpečného, ekologického, surovinově nevyčerpatelného, slibuje zapojení do energetického mixu poloviny tohoto století. Řízená termojaderná fúze pro každého je také tématem třetího vydání nové aktualizované publikace na toto téma.

Cena rektora ČZU pro knihu o fotovoltaice

Ocenění Cena rektora ČZU v Praze za nejlepší publikační výstupy v roce 2010 nedávno získala kniha kolektivu autorů M. Libra, V. Poulek: Fotovoltaika. Vydal: ILSA, Praha, 2010, 165 stran, ISBN 978‑80‑904311‑5‑7.

Einstein ze všech stran

Letos tomu je právě 100 let, co Albert Einstein přijel do Prahy, aby tu přednášel na univerzitě. Za pozornost stojí nejen jeho vědecké práce, jejichž výsledky se učí ve fyzice, ale i jeho názory filosofické. Pro zájemce, kteří by se o této vyjímečné osobnosti chtěli dozvědět více, doporučujeme Miniencyklopedii Zajímavá fyzika - Albert Einstein, kterou najdete na webu vzdělávacího programu ČEZ: http://www.cez.cz/edee/content/microsites/einstein/einstein.htm

Elektřina na dlani aneb Kapitoly z historie elektrotechniky v českých zemích

Bez elektřiny bychom si dnešní svět a náš každodenní život v něm už neuměli ani představit. A přece to není tak dávno, co se u nás elektřině ještě říkalo mluno a její projevy zkoumala ve skrytu svých pracoven jen nepatrná hrstka badatelů. Elektřina byla pouhým zdrojem hříček, mnohdy žertovných, a jen málokdo tušil její obrovskou sílu a neuvěřitelnou šíři jejího uplatnění. Fascinující svět elektřiny a její průkopníky připomíná nová publikace Elektřina na dlani Jana Mikeše a Marcely Efmertové, k jejímuž vydání přispěl ČEZ, a. s.

„Učíme jadernou fyziku“ – inspirace z nabídky vzdělávacího programu ČEZ

„Jaderná fyzika se zabývá věcmi tak vzdálenými našim smyslům, jako je atom a atomové jádro, že neumožňuje studentům využít vlastní zkušenost ani nenabízí mnoho možností k experimentování v tom pravém slova smyslu,“ říká autorka RNDr. Zdeňka Broklová v úvodu nové publikace „Učíme jadernou fyziku“. Jak nová publikace, vydaná v rámci vzdělávacího programu ČEZ, dokládá, výklad jaderné fyziky na škole se přesto nemusí zredukovat do nudné podoby vzorečků.

Energie, technika, fyzika (24)

... 1 « 7 8 9 10 11 12 13 ...